Åpner for sykkelbytte på rød løper: – Aldri blitt gjort før

En spektakulær VM-tempo står for tur, men ikke alle jubler. – Skjønner ikke hvorfor de tillater det, sier Tony Martin.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Til toppen av Fløyen med temposykkel, eller bytte til landeveissykkel før stigningen?

Det er spørsmålet mange stiller seg før herrenes VM-tempo i Bergen onsdag. Den 3,4 kilometer lange stigningen byr nemlig på utfordringer i den utradisjonelle tempoløypen.

– Jeg er superskuffet
Arrangøren har åpnet for at rytterne kan bytte sykkel før stigningen. En rød løper på 20 meter er kjøpt inn for anledningen. Den blir rullet ut foran Fløibanen og blir arena for sykkelbyttene.

– Det er aldri blitt gjort før. Reglene er blitt laget nå. Det blir litt som et triatlon. Innenfor den sonen kan rytteren hoppe av, bytte sykkel, bli skubbet statisk av lederen – en får ikke lov til å løpe med rytteren oppover – så har vi en strek dette må gjøres innenfor. Gjør man det utenfor sonen, blir det tilleggstid og straff, sier løypesjef Torjus Larsen til TV 2.

Den russiske sykkelsjefen Dimitrij Konisjev sier til TV 2 at dette er et show og mener at VM-nyvinningen gjør det komplisert for rytterne. Han tror vi kan vente oss et kaos og lurer på hvorfor man ikke bare kan holde seg til én sykkel.

Tempospesialisten Tony Martin går enda hardere ut i kritikken av løypen og åpningen for å bytte sykkel.

– Jeg er superskuffet og skjønner ikke hvorfor de også har tillatt sykkelbytte. Nå kommer klatrerne til å ha en fordel, fordi de taper ikke så mye tid på å skifte sykkel, men får fordelen av å sykle på en normal sykkel i klatringen, sier Martin overfor Cyclingnews.

– Dersom de lager en tempo som denne, burde alle ha blitt værende på temposyklene. Det ville fremdeles vært vanskelig for meg å vinne, men jeg hadde hatt en større sjanse med en temposykkel.

På toppen av Fløyen mandag uttalte Martin til TV 2 at han ser på temposuksess som urealistisk på grunn av den brutale stigningen til toppen. Han har fire VM-gull på tempo og mener at øvelsen burde vært for spesialistene.

– Etter min mening, ja (den er for hard til å brukes i et VM). Løypen er for tøff. Men jeg skjønner også arrangøren som vil vise frem den fine utsikten. Men for meg, som en temporytter, så er dette for hardt, sa Martin til TV 2.

Kritikken biter ikke på arrangøren.

– Det er både òg. Du åpner muligheter for sånne som Froome og Dumoulin som synes at dette er veldig spennende, sier Larsen.

Küng mener det er konge
Tirsdag var de sveitsiske tempohestene Reto Hollenstein og Stefan Küng på plass på brosteinen nedenfor Fløibanen for å øve på sykkelbyttet. Som videoen øverst på siden viser, fulgte ikke det sveitsiske støtteapparatet reglene helt om man skal vurdere hva som er et «statisk dytt».

Küng regnes som en av verdens beste temporyttere og er ikke i tvil om hva han kommer til å gjøre på onsdagens tempo.

– Jeg kjørte opp med temposykkel på fredag og sa til meg selv at det er siste gang jeg gjør det. Det er smale svinger i starten og bratt hele veien til toppen, så jeg kommer til å bytte, sier Küng til TV 2.

BMC-rytteren forteller at det sveitsiske laget allerede før ankomst i Bergen har øvd på bytte av sykkel. Konklusjonen er at man tjener mer på bytte av en tung temposykkel med en lettere landeveissykkel.

– Vi har testet det på treningsleiren i slutten av august. Vi tok også tiden. Du taper ikke så mye. Du tar inn den tiden bare å vektforskjellen, men du er også vant med å sykle oppover på landeveissykkelen, ikke temposykkelen. Vi testet også i dag. Det blir vanskelig, men vi har gode karer her til å dytte meg, sier Küng.

Men nettopp dyttingen kan by på store utfordringer - spesielt dersom regnet melder sin ankomst. Et «statisk dytt» i motbakke vil ikke sende rytteren opp i veldig høy fart, så man er helt avhengig av å klare å klikke seg raskt og effektivt inn i pedalene.

Dersom man får hjelp til å komme i gang etter byttesonen, vil man bli ilagt tidsstraff. Det påvirker likevel ikke valget til Küng, som digger nyvinningen.

– Det er bra at de åpnet for denne muligheten. Det er en av tingene som er kult med sykling, at man må tilpasse seg terrenget, sier Küng.

Også det belgiske laget har lagt ned en innsats for å perfeksjonere bytte av sykkel. Forbundet la tirsdag ut videoer på Twitter av Victor Campenaerts, Laurens De Plus og Yves Lampaert.

Noen bytter, andre ikke
Men der Küng velger å bytte sykkel, er det langt fra sikkert hva konkurrentene kommer til å gjøre. Chris Froome har ennå ikke bestemt seg, men det kan virke som om Tour de France- og Vuelta a Espana-vinneren kommer til å fullføre med temposykkel. Hovedutfordrer Tom Dumoulin har ennå ikke bestemt seg.

– Jeg er ikke 100 prosent sikker. Jeg prøvde temposykkelen nå, fredag testet jeg landeveissykkelen. Nå skal jeg ta en avgjørelse i løpet av ettermiddagen, sa Dumoulin på toppen av Fløyen tirsdag formiddag.

Edvald Boasson Hagen har bestemt seg for ikke å bytte sykkel. 30-åringen starter tempoen med en modifisert landeveissykkel med tempostyre. Andreas Vangstad kommer derimot til å benytte seg av byttemuligheten.

– Nå fikk jeg syklet på landeveissykkel, så jeg tror jeg kommer til å gjøre det i morgen. Den er brutal. Jeg har ikke fått testet den etter å ha kjørt tempoløp i 28 kilometer, men det er tungt nok på trening, sier Vangstad.