Slår ny alarm om stillesitting

REIS DEG: Illustrasjonsbilde av fem voksne som sitter på rad og rekke. Foto: Colourbox
REIS DEG: Illustrasjonsbilde av fem voksne som sitter på rad og rekke. Foto: Colourbox
Det spiller ingen rolle hvor mye du trener – sitter du for lenge av gangen, kan du dø tidligere, hevder amerikanske forskere.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Beveg deg hver halvtime, sier ekspertene. For uansett hvor mye du trener, så kan stillesitting i lengre perioder føre til for tidlig død, konkluderer en ny studie som mandag ble publisert i Annals of Internal Medicine.

Forskerne studerte 8000 voksne, og mente at de kunne se en direkte sammenheng mellom risiko for tidlig død og stillesitting.

– Tidligere har vi hørt eksperter si «sitt mindre, beveg deg mer», men det stemmer ikke helt. Vi har funnet ut at det ikke bare handler om hvor mye du sitter, men hvor lenge du sitter av gangen, sier Keith Diaz, hovedforfatteren bak studien til CNN. Han jobber til daglig som professor ved Columbia University Department of Medicine.

Oppskriften til Diaz er enkel; for hver halvtime du sitter, stå eller gå i fem minutter.

Stillesitting er den nye røykingen

Forskningsresultatene viser at dødsrisikoen stiger i takt med total sittetid og sittefrekvensen – uansett alder, kjønn, rase, vekt eller treningsvaner.

– Helt konkret fant vi ut at når det kommer til sittefrekvensen, så hadde de som satt i mindre enn 30 minutter av gangen 55 prosent lavere dødsrisiko sammenlignet med folk som satt mer enn en halvtime av gangen. Folk som satt i mer enn 90 minutter av gangen, hadde nesten dobbelt så stor risiko for død enn de som nesten alltid satt i mindre enn 90 minutter i strekk, forteller Diaz.

Når det gjelder total sittetid per dag, så viser studien at de satt mer enn 13 timer per dag hadde 200 prosent større risiko for tidlig død sammenlignet med de som satt mindre enn elleve timer per dag. Hva som forårsaker tidligere død av stillesitting, er sammensatt.

Diaz kaller stillesitting den nye røykingen – selv om røyking ironisk får folk til å reise seg og gå oftere.

Verre å ikke trene enn å sitte mye

I Norge har forskere fra blant annet Norges Idrettshøgskole gjort en tilsvarende studie. De tok ikke høyde for sittefrekvensen, slik de amerikanske forskerne gjorte, men total sittetid og effekten av regelmessig trening. Over en million kvinner og menn var inkludert i studien og de ble fulgt i to til 18 år.

– Om du sitter mye, er det enda viktigere at du er i fysisk aktivitet i hverdagen. Det kan være å gå raskt eller sykle til jobben. Videre kan du på jobb prøve å ta pauser på for eksempel fem minutter hver time for å bevege deg litt. Ta trapper i stedet for heis, har professor Ulf Ekelund ved Norges idrettshøgskole tidligere uttalt til TV 2.

Blant de 25 prosent mest aktive deltagerne, var det ingen økt risiko for tidlig død, også om de satt stille i mer enn åtte timer hver dag. Den fysiske aktiviteten blant de mest aktive var 60 til 75 minutter moderat aktivitet om dagen. Den norske studien, som ble publisert i tidsskriftet The Lancet, viste også at du kan sitte mye stille, så lenge du trener.

– De mest aktive, men som satt stille i mer enn åtte timer hver dag, sammenlignet med de minst fysisk aktive med mindre enn fire timer mer stillesitting om dagen, viste at den siste gruppa hadde markant høyere risiko for å dø for tidlig, forklarer Ekelund.

– TV-titting øker risikoen

Ekelund og teamet hans fant dessuten ut at det å se på TV i mer enn tre timer om dagen, også knyttes med en økt risiko for å dø under oppfølgingsperioden, unntatt blant de mest aktive personene.

Den økte risikoen var faktisk litt større enn den som knyttes til kun stillesitting, muligens fordi TV-titting kan indikere en usunn livsstil generelt, samt at mange også har en tendens til å spise usunt mens de ser på TV, ifølge studien.

En annen studie publisert i The Lancet, anslår at fysisk inaktivitet koster verdensøkonomien 67,5 milliarder dollar i året i helsehjelp og tapt produktivitet.

Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler 150 minutter med fysisk aktivitet i uka, noe som tilsvarer rundt 20 minutter daglig.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook