Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi lurer på hvor dette skal ende, sier seksjonsleder i Statens vegvesen Tormod Gausdal.

Søndag ettermiddag gjennomførte de kontroll ved Håbakken ved Lærdal, da to spanske busser nektet å stoppe.

Kontrollørene innhentet bussene med 82 spanske turister ombord, og det viste seg at begge sjåførene hadde brutt reglene for hviletid.

– Den ene hadde ikke hatt godkjent uke-hvile på 18 dager, sier Gausdal.

Dermed måtte de 82 turistene vente ved kontrollstasjonen i nesten seks timer før det ble skaffet nye busser og nye sjåfører som kunne frakte dem til Oslo.

De to sjåførene, en spansk og en portugisisk, er pålagt 69 timers hvile i Lærdal.

Anmeldt for flere forhold

Bussjåførene er anmeldt for en rekke brudd på kjøre- og hvilereglene og at de ikke stanset for kontroll. I tillegg er bussselskapene anmeldt for ikke å legge til rette for at sjåførene får hvile.

– Sjåførene blir presset av turoperatørene. Dette har vi sett en tendens til i flere år, i år har det vært ekstra ille, sier Gausdal.

Dette sier reglene:

  • Etter maksimalt fire og en halv times kjøring skal du ta 45 minutters pause
  • Pausen får ikke benyttes til annet arbeid, du skal hvile
  • Hovedregelen er døgnhvile på 11 sammenhengende timer eller minst tre + ni timer hvert døgn
  • Døgnhvilen kan reduseres til ni timer maksimalt tre ganger mellom to ukehviler
  • Total kjøretid per uke er maksimalt 56 timer (forutsatt avtale etter reglene om arbeidstid for sjåfører)

Han har ansvaret for kontroll av kjøretøy i Indre Hordaland og Sogn og Fjordane. Han roser samarbeidet de har med politiet som sørger for rask effektuering av sakene. Men det ser ikke ut til å hjelpe stort.

– 10 sjåfører er utvist av Norge som følge av gjentatt juks og grove forhold, men vi ser at selskapene henter inn sjåfører fra stadig nye land som er villige til å gjennomføre det selskapene krever, sier han.

– Dette går utover konkurranseforhold og trafikksikkerhet. Skal de andre være konkurransedyktige, så presses dette til å bli trafikkfarlig, hevder Gausdal.

Ikke bare utenlandske

Det er både norske og internasjonale sjåfører blant de som tøyer bestemmelsene. I søndagens kontroll ble også to norske sjåfører tatt. Og mange prøver å slippe unna når det er kontroll.

– Det er dessverre ganske vanlig at de ikke stopper i kontrollene, selv om det er varslet med blinkende lys og internasjonale skilter. Grunnen til at de prøver å slippe unna er at fartsskriveren svært ofte viser at de bryter reglene for hviletid. Han mener de ikke har forståelse for at det er grunn til at hvile er påkrevd.

– De bryr seg overhodet ikke, sier han.