Avslørt: Nå har Volvos SUV-nyhet lekket ut

Her skal det satses stort i nytt segment.

Her er den – litt før tiden: Volvo XC40. Den nye kompakt-SUVen til Volvo avdukes offisielt først i neste uke. Men på internett har det lekket ut bilder av nykommeren. Her er den med R-line-stylingpakken.
Her er den – litt før tiden: Volvo XC40. Den nye kompakt-SUVen til Volvo avdukes offisielt først i neste uke. Men på internett har det lekket ut bilder av nykommeren. Her er den med R-line-stylingpakken.

21. september skal Volvos første kompakt-SUV vises for publikum. Det skjer i Milano, og Broom er naturligvis til stede der.

Men allerede nå kan vi vise deg hvordan den nye modellen vil se ut.

Det er takket være en lekkasje på internett. En redigert video fungerer nemlig som en teaser på bilen, men Volvo Ungarn var "uheldige" og publiserte den uredigerte utgaven. Og dermed er bilen avslørt – både utvendig design og interiør.

Bildene viser at Volvo har valgt å gjøre produksjonsmodellen nærmest identisk med konseptbilen den bygger på.

Volvo har elbil på gang, så mye skal den koste

Skiller seg ut

Den svenske bilprodusenten har for tiden hendene fulle med å levere ut XC60, V90, V90 CC og XC90. Men den kommende kompakt-SUVen er også ventet å bli en av bestselgerne. Det blir også den rimeligste av de høyreiste bilene.

Samtidig tas det noen nye grep på design. Særlig profilen, som viser den bratte knekken på C-stolpen, er lett gjenkjennelig. Det blir også mulighet for tofarget tak.

Profilen er mer eller mindre identisk med konseptbilen vi fikk se i fjor.
Profilen er mer eller mindre identisk med konseptbilen vi fikk se i fjor.

Koppholder? Det blir 21.000 kroner, takk!

Innsiden

Fronten har Tors Hammer-lyktene vi kjenner fra de andre nye Volvo-modellene, mens hekken preges av de karakteristiske baklysene. En kraftig takspoiler er plassert øverst på bakluka og gir et litt sporty preg – kanskje del av R-line-pakken som bilen på bildene er utstyrt med.

På innsiden har vi avslørt en del allerede. Her følger man mye av malen fra de andre modellene. Dashbordet domineres av den stående skjermen – de få knappene som finnes er plassert på en rad under skjermen. Det blir digitale instrumenter.

De karakteristiske baklysene gjør det lett å se at dette er en Volvo.
De karakteristiske baklysene gjør det lett å se at dette er en Volvo.

Vi testet Volvo V90 i 1.400 kilometer – les mer om det her:

Starten

Dessuten blir det mye plass til ting og tang inne i bilen. For eksempel har designerne valgt å gjøre noe helt nytt for å få bedre oppbevaringsplass i dørene i XC40. Ved å flytte høyttalerne fra dørene og utvikle verdens første luftventilerte subwoofer montert på dashbordet, har Volvo fått nok plass i dørene til en bærbar PC og et nettbrett, eller et par vannflasker.

Volvo har også laget en liten utfellbar krok som er festet i hanskerommet, der man kan sette fast handleposer eller vesker. Det er nok plass til mininettbrett og andre småting under forsetene.

Interiøret blir slik vi hadde ventet. Flere praktiske løsninger skal gjøre hverdagen lettere for eieren, lover Volvo. Men det røde gulvet er vi litt skeptiske til ...
Interiøret blir slik vi hadde ventet. Flere praktiske løsninger skal gjøre hverdagen lettere for eieren, lover Volvo. Men det røde gulvet er vi litt skeptiske til ...

Volvo lover: Nå skal det bli slutt på rotet

Høy sikkerhet

Små detaljer avslører at dette er en litt ekstra barsk utgave av XC40. R-designet inkluderer også større felger.
Små detaljer avslører at dette er en litt ekstra barsk utgave av XC40. R-designet inkluderer også større felger.

I kjent stil kommer Volvo til å ruste opp XC40 med det siste av sikkerhets- og assistansesystemer. XC40 får blant annet Volvos semi-autonome Pilot Assist-system, seneste generasjonen City Safety, Run-off Road protection, Cross Traffic Alert med autobrems og et 360-graders kamera som gjør det enklere å parkere på trange parkeringsplasser.

XC40 er bare starten på en ny serie fra Volvo. På den samme CMA-plattformen, vil det blant annet også komme en helt ny generasjon av småbilen V40.

Her er Volvo-nyheten du egentlig ikke skulle få se