Range Rover er en karismatisk bil som lett skaper
Range Rover er en karismatisk bil som lett skaper "ha-begjær" – ikke er de så dyre lenger heller.

Lurt bruktkjøp? Da skal du nok ikke velge denne

Brukt luksus-SUV kan gi søvnløse netter.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei, jeg vurderer å kjøpe en Range Rover ca. 2006-2009 modell.

Er dette et lurt kjøp? Mvh. Vidar

Benny svarer:

Hei Vidar. Vi kan si mye om første generasjon Range Rover Sport, men verdens smarteste bruktbil-kjøp er dette neppe.

La med si det med en gang: Jeg forstår hva du tenker på her. Jeg har nemlig selv tittet mer enn en gang på denne bilen, og flere ganger vurdert å kjøpe Range Rover selv.

Jeg er nok noe over middels glad i engelske biler, enten det er Range Rover, Jaguar eller andre spennende og eksklusive merker derfra. Bilene har "noe" ved seg, som jeg faller for. Kall det gjerne sjel, karisma, tradisjoner – jeg vet ikke helt hva det er selv.

Men på både godt og vondt så er jeg en ganske rasjonell og sindig person. Det har derfor så langt kun blitt med drømmen. Kanskje er det også like greit.

Range Rover Sport har falt ganske friskt i pris, og problemet består slett ikke i å kjøpe en slik bil. Problemet kommer om noe går i stykker. Og det gjør det gjerne på engelske biler. Også Range Rover, som ofte er å finne godt ned på nederste halvdel på listen over SUV-ene folk er mest fornøyd med.

Nå kommer modellene som kan snu bilmarkedet på hodet

Ble nr. 96 av 100.

Range Rover Sport kom på 96. plass av 100 biler hjemme i England i en undersøkelse om kundetilfredshet.
Range Rover Sport kom på 96. plass av 100 biler hjemme i England i en undersøkelse om kundetilfredshet.

Disse bilene har rett og slett noe ujevn kvalitet, for å si det på den diplomatiske måten...

På en undersøkelse i England over de 100 biler kundene var mest fornøyde med, havnet Range Rover Sport på 96. plass...

Lang reparasjonstid, dyre deler, ikke altfor gjennomtenkte konstruksjoner og friske timepriser er ofte en dårlig kombinasjon for oss normale lønnsmottagere.

Jeg skal ikke fraråde deg å kjøpe en slik bil, men utfordre deg i å tenke nøye gjennom først. Det handler i stor grad om forventninger og å forstå hva man kjøper. Rett og slett skjønne at dette eierskaper er litt annerledes enn det å ha for eksempel en Toyota Landcruiser.

Det handler også om å ha såpass solid økonomi at man ikke blir liggende søvnløs om nettene om det kommer uventet påkost på 15-, 20-, eller 30.000 kroner på bilen.

Helst en med V8-motor

Å lete opp en fin bil, gjerne med én entusiastisk eier, med komplett service og reparasjonshistorikk, er et "must". Det samme er en grundig sjekk før kjøp.

Min teori er at biler med V8-bensinmotor, uten kompressor, og diesel V8-eren er de beste motorene her. Men de er sjeldne i Norge. Veldig mange av bilene her hjemme har 2,7-liters V6-diesel. Det er dessverre ikke den beste motoren som er laget. Ting kan fort gå i stykker og da raser tusenlappene fort av gårde.

For all del: Jeg vil ikke bastant fraråde kjøp, men som sagt: Du skal vite hva du gir deg ut på her, og jeg vil sterkt anbefale at du har en økonomisk buffer klar til når ting går i stykker.

Ung og trendy? Da er Rolls Royce bilen for deg

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Eier du en Range Rover? Fortell oss om den her:

Velar er siste skuddet på Range Rover-stammen. Sjekk ut den i videoen under: