Forbrukerombudet:

Sugardaddy-reklame er ulovlig

Forbrukerombudet konkluderer med at reklamen for et datingnettsted som lokker kvinnelige studenter til å inngå forhold til såkalte sugardaddies, er ulovlig.

SKAPER REAKSJONER: Denne reklamen som retter seg mot studenter får Forbrukerombudet til å reagere. Foto: Alexander Klanderud
SKAPER REAKSJONER: Denne reklamen som retter seg mot studenter får Forbrukerombudet til å reagere. Foto: Alexander Klanderud

«Er du en vellykket gentleman, som savner en vakker kvinne for reise, selskap, moro og lidenskap? Plukk opp mobilen, tast inn Richmeetbeautiful.no og finn en date nær deg nå».

Slik lyder reklamen som har vært spilt på radio den siste tiden.

Reklamen er for et relativt nytt sugardating-nettsted som spleiser rike menn med vakre kvinner, der intensjonen er at mennene skal betale for kvinnenes selskap i form av gaver, dyre middager og reiser.

I tillegg til radioreklamen har det i Oslo blitt observert store reklameplakater. «Hei studenter! 0,– i studielån? Date en sugar daddy» står det på plakaten.

– Klart brudd

– Reklamen oppfordrer blant annet kvinnelige studenter til å innlede intime relasjoner til rike menn mot økonomiske kompensasjoner. Og mens kvinnene er avbildet lettkledde, fremstilles mennene som vellykkede og suksessfulle. Denne typen markedsføring bryter klart med likeverdet mellom kjønnene og er derfor ulovlig, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Ombudet har mottatt en rekke klager på reklamen for nettstedet Rich Meet Beautiful og krever nå at selskapet Digisec Media Limited, som står bak reklamen, stanser markedsføringen på alle flater – både reklameplakater, YouTube, Facebook og på nettsiden.

– I denne saken er det snakk om klare lovbrudd og en reklame som opprører og støter mange mennesker. Vi forventer nå at selskapet bak den ulovlige markedsføringen stanser denne, sier Haugseth.

Ombudet krever at markedsføringen endres eller stanses så snart som praktisk mulig, og senest innen fredag 8. september klokken 12.

Ingen samvittighetskvaler

Sigurd Vedal er eier av Digisec Media, og står bak nettsiden det reklameres for.

Onsdag gjestet han God Morgen Norge, og var da tydelig på at han ikke har noen moralske betenkeligheter ved reklamen.

– Vi har satt i gang en kampanje, og har nå fått 60.000 kunder. 75 prosent av disse er kvinner, de fleste av disse studenter, sier Vedal til TV 2.

Han sier siden tar sterk avstand fra prostitusjon, og at det ikke er dette det handler om.

– Jeg forstår folk reagerer, for folk er ikke vant til å tenke på dette. Folk kopler med en gang penger og sex, men det er en mistolkning av sugardating som konsept. Det handler om at man har et forhold og at det er et forhold mellom likeverdige parter, sier han.

(©NTB / TV 2)