Vendela Kirsebom og markedssjef i Helena Cosmetics AS, Harald Jacob Skaarn, møtte til slutt TV 2 hjelper deg til intervju.
Vendela Kirsebom og markedssjef i Helena Cosmetics AS, Harald Jacob Skaarn, møtte til slutt TV 2 hjelper deg til intervju. Foto: Johann Gustavsson

Får refs for tvilsomt lokketilbud

Vendela Kirsebom selger hår- og hudpleieprodukter på nett, og lokker med fristende gratistilbud. Nå får hun refs av Forbrukerombudet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Ja, takk, send med gratis og uten forpliktelser til å kjøpe noe mer.»

Dette står på nettsiden til Vendela Kirsebom. Men takker man ja til gratistilbudet vil man 30 dager senere få en ny pakke i posten til 397 kroner.

Forbrukerombudet kristisk

Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth har sett nærmere på gratistilbudet sammen med TV 2 hjelper deg.

– I loven sies det at alle vilkårene skal komme tydelig fram før du bestiller. Før du inngår avtalen skal det komme fram at du inngår et abonnement, prisen på abonnementet og hvordan du avslutter abonnementet.

For å bestille gratispakken må man krysse av på at man har lest villkårene. Men de er uklare, mener Forbrukerombudet.

– Det kan jo se ut som det betyr at jeg kan ta stilling til prøvene først og så inngå en avtale om abonnement, men det er jo ikke helt sikkert da. Det kan også være slik at man faktisk inngår en avtale om abonnement. Og om det er det, så er ikke det tydelig nok slik som loven krever, sier Haugseth.

Før man bestiller må man bekrefte at man har lest vilkårene.
Før man bestiller må man bekrefte at man har lest vilkårene.

Forvirrende

Etter bestillingen får hun en bestillingsbekreftelse. Der står det i ene hjørnet «Nytt abonnement».

– «Nytt abonnement», det var jeg ikke klar over at jeg hadde bestilt, sier Haugseth.

Ikke noe sted i vilkårene står det at man tegner et abonnement. Forbrukerombudet mener forbrukeren kan bli villedet.

Det er jo veldig uklart. Jeg tenker at jeg av alle burde vite hva jeg skal gjøre for å ikke inngå en abonnementsavtale. Og selv her har jeg allerede fått en abonnementsavtale uten at jeg var klar over det. Og det er jo ikke bra, avslutter Haugseth.

Dette er vilkårene:

«Er du fornøyd med produktene du får og vil fortsette behandlingen som gir deg et sunnere og mer glansfullt hår, får du annen hver måned en ny forsendelse med 200 ml Vendela HairShampoo, 200 ml Vendela HairConditioner og 50 ml Vendela HairSerum bare kr 397,- inklusive porto. Disse pakningene inneholder nok til bruk i 60 dager. Du kan når som helst, uten å angi grunn, utsette, fremskynde eller stoppe forsendelser ved å skrive eller ringe. Du bestemmer – enkelt og greit.»

Nei fra Vendela

TV 2 hjelper deg har over flere uker forsøkt å få til et intervju med Vendela Kirsebom. Etter flere forsøk svarer Vendela i en sms:

"Jeg har et nært samarbeid med Helena Cosmetics AS, som er best egnet til å svare på spesifikke markedsføringsspørmål, og jeg ber om at dere går i dialog med dem om dette. Jeg må derfor få takke nei til invitasjonen om et TV-intervju i denne saken."

Men gratisprøven tilbys på Vendela.com, og det er Vendela selv som fronter produktene. Derfor har TV 2 hjelper deg gjentatte ganger bedt om å få møte henne.

Vil at alle skal være happy

Til slutt velger hun å stille sammen sammen med Harald Jacob Skaarn, markedssjef i Helena Cosmetics AS. Dette firmaet står for markedsføring og distribusjon av produktene.

– Synes du det er greit at om man bestiller en gratisprøve, så takker man også ja til et abonnement uten å vite det?

– Jeg føler vel at alle damer som bestiller skal selvfølgelig ikke få noe de ikke ønsker å få. Vi har holdt på i syv år og vi har veldig mange fornøyde damer som bruker kremene. Og da er det kjempetrist om noen føler det, sier Vendela.

– Kan du forstå at folk kan føle seg lurt?

– Altså, jeg føler vel at når du på en måte er i en situasjon der du tror du skal få en ting, så får du noe annet. Så skjønner jeg at man kan bli litt sånn, oi hva skjedde nå.

Det er naturligvis viktig for oss å prøve å forstå hva som kan gjøre det uklart. Vi har holdt på med dette i syv år. Vi har aldri fått noen indikasjoner fra Forbrukerombudet eller Forbrukerrådet som tilsier at noe er uklart eller at de har klaget på oss. Og ikke noe fra kundene våre som skulle tilsi at det er et problem. Så det at vilkårene våre er utydelige er litt overraskende for oss, men det er klart at når vi har blitt gjort oppmerksomme på det vil vi gå igjennom tekstene våre grundig, for å se hva vi kan gjøre bedre slik at alle forstår. Det sier seg selv, sier Skaarn.

Er det veldig vanskelig å skrive at ved å takke ja til denne gratisprøven så blir du også abonnement?

– Vi mener at vilkårene våre er helt klart tydelige og innenfor regelverket. Så det er nevnt at vi kjenner oss ikke igjen at det ikke er tydelig nok. Men det er klart alt kan bli bedre, sier han.

– Men Forbrukerombudet mener at det ikke er tydelig nok.

– Ja, jeg fikk med en uttalelse at de finner noe uklart i vilkårene. Og det tar vi selvfølgelig til etterretning og det er derfor vi går igjennom dette en gang til nå.

–Synes du det er greit at du har en nettside som strider imot norske lover og regler?

– Jeg føler vel at vi på en måte gjør det som skal til for at folk som går på nettsiden skal være fornøyde når de bestiller. Og hvis de ikke er det, hvis det ikke er tydelig nok så kommer vi til å gjøre noe med den saken selvfølgelig, sier Vendela.

– Jeg tror jeg må få lov å føye til at det ikke er riktig at ikke den følger norske regler, skyter Skaarn inn.

– Så dere er uenig med Forbrukerombudet som mener det er for utydelig?

– Ja, vi mener at det tydelig og at vi er innenfor regelverket.

– Men dere vil fortsatt se på det og endre på det så det blir enda tydeligere?

– Absolutt. Hvis vi får innspill fra Forbrukerombudet eller noen som helst andre på at de ikke synes det er tydelig nok, så vil vi se på det, helt klart.

Forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth skriver i mail til TV 2 hjelper deg, at dersom selskapet ikke endrer vilkårene etter dette, vil de ta kontakt og gi beskjed om endringer som må gjennomføres.