Glemt SUV blir ny – og tøffere
Men holder det til å få fart på salget igjen?
De store SUV-ene selger som aldri før i Norge. Biler som BMW X5, Volvo XC90 og Audi Q7 har stor suksess, og da særlig i ladbare utgaver. Disse kommer gunstig gjennom avgiftssystemet, samtidig som man kan spare både miljø og lommebok ved å kjøre mest mulig på strøm.
Stor SUV med "bare" bensin- eller dieselmotor har derimot blitt svært tungt å selge de siste årene. Ikke minst gjelder det for modellene som i utgangspunktet sliter med å hevde seg i konkurransen.
GT Line
Et eksempel på det er Kia Sorento. Dette er Kias toppmodell i det norske markedet, en stor SUV med mulighet for sju seter. Den selges bare med dieselmotor her hjemme, og startpris på over 600.000 kroner har nok bidratt til å skremme bort mange potensiell kjøpere.
Dermed har også salget vært labert. Det håper Kia å kunne gjøre noe med når det straks er klart for fornyet utgave av Sorento. Den har debutert på bilutstillingen i Frankfurt som åpnet dørene denne uken.
Her handler det om oppdatert eksteriør og interiør, samt nyeste versjon av sikkerhetsfunksjoner og infosystemer. Samtidig introduseres en tøffere GT Line-versjon.
c'eed finnes også GT Line, les mer om den her:
Finere materialer
I fronten har Kias karakteristiske "”tigernese-grill” fått en mørk metallic-overflate. Dessuten er det nye støtfangere og LED-lys foran og bak. Nye eksteriørfarger og ny design på aluminiumsfelger blir også tilgjengelig.
Innvendig er det nytt ratt og nye instrumenter, klimakontrollen blir nå levert med LCD-skjerm. Kupeen har fått mer raffinerte materialer og skinn. Kundene kan velge mellom ensfarget sort, eller tofarget sort og beige i stoff eller skinn. Brunt og lysegrått skinn kan leveres om ønskelig.
Oppgraderte Sorento blir den første SUV-en med Kias nye girkasse på åtte trinn, den erstatter dagens automat med seks trinn. Girkassen ble lansert i fjor, er utviklet av Kia og har gitt 143 nye patenter.
Service-slurv kan gi en kjempesmell
Tøffere detaljer
Den nye automaten har fire ulike kjøremodus, Eco, Comfort, Sport og Smart. Føreren kan velge om drivstofføkonomi eller sportslighet skal prioriteres. Systemet virker også inn på styringen, nye Smart Mode skal kombinere de tre andre programmenes styrerespons, slik at Sorento tilpasser seg førerens kjørestil.
GT Line får en rekke detaljer som gjør bilen tøffere; fire LED-tåkelys, røde bremsekallipere, markerte sidelister, unike girhendler bak rattet og diskrete GT Line-emblemer skiller den fra andre utstyrsversjoner.
I tillegg leveres den med rutete setetrekk i sort skinn med grå kontrastsømmer og detaljer i satinkrom i interiøret.
Kommer før jul
Nye Sorento blir tilgjengelig med en 8-tommers berøringsskjerm for infotainment-systemet med navigasjon og Kia Connected Services. Systemet har smarttelefon-integrasjon mot Apple CarPlay og Android Auto, og det er mulig å lade telefonen med en trådløs ladedokk.
Oppgradert Sorento kommer for salg i fjerde kvartal i år, og leveres med Kias klasseledende garanti på 7 år eller 150.000 kilometer. Varebil-utgaven kommer til Norge i første kvartal 2018.
LES OGSÅ: Du sparer nesten 200.000 på å droppe baksetet
Ny og ladbar hybrid fra Kia, se mer i videoen under: