Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste årene har utviklingen rundt selvkjørende, eller såkalt autonome biler, gått fort.

Det startet med cruisekontroll, så fikk vi en mer avansert variant av dette som brukte radar til å avpasse farten til bilen foran.

Etter hvert tok bilen også over rattet i forbindelse med parkering eller for å holde bilen i riktig fil.

Nå er utviklingen kommet så langt at vi har mer eller mindre helt selvkjørende biler ute på veiene.

De vil ha "svart boks" i selvkjørende biler

Må holde på rattet

Enn så lenge finnes det imidlertid en del begrensninger. For eksempel sliter selvkjørende biler ofte hvis veimerkingen er dårlig eller dekket av is og snø, noen får trøbbel i mørket – og andre takler ikke skarpe svinger i litt høy fart.

Det er derfor helt nødvendig for sjåføren å være årvåken og følge med. Fortsatt.

Topp 10: Disse merkene er best på selvkjøring

Varsler

Felles for alle selvkjørende biler er at de stadig gir beskjed om at du må holde i rattet etter kort tid. Hvis du ikke reagerer, tror den du har sovnet eller ikke følger med.

Slik er det også i luksusbilen Mercedes S-klasse. Den tyske premiumbilprodusenten er et av merkene som har kommet lengst med autonome biler. Ikke minst gjelder det nyeste versjon av flaggskipet S-klasse.

Vi har tatt med denne på tur. Nå kan du se hva som skjer hvis du ikke reagerer når bilen ber deg holde i rattet.

Se videovinduet øverst i saken

Selvkjørende biler: Nå kommer de for fullt