Dette kan bli klassens smarteste bil

Nye Karoq har snart premiere.

Skoda Karoq går inn i klassen for kompakte SUV-er. Men selv om dette ikke er noen spesielt stor bil, er plassen imponerende.
Skoda Karoq går inn i klassen for kompakte SUV-er. Men selv om dette ikke er noen spesielt stor bil, er plassen imponerende.

Skoda er skikkelig på offensiven om dagen. Deres første store SUV, Kodiaq, er en suksess og nå gjør Skoda seg klare til å lansere en bil som kan bli enda viktigere salgsmessig.

Denne uken har de nemlig premiere på nye Karoq, det skjer på den store bilutstillingen i Frankfurt.

Karoq er en kompakt SUV, hakket under Kodiaq i størrelse. Den går inn i en bilklasse som vokser i rekordfart og Skoda har ambisjoner om å få sin del av denne veksten.

Fullverdig familiebil?

Karoq er 4,38 meter lang. Det betyr at den blir en konkurrent til biler som Nissan Qashqai, Kia Sportage og Paugeot 3008, for å nevne noen.

I utgangspunktet kan denne bilklassen være litt i grenseland for å kunne duge som fullverdig familiebil. Men her har Skoda tydeligvis gjort hjemmeleksene skikkelig.

Tsjekkerne er kjent for å gi bilene sine mange smarte og praktiske løsninger, det skal også gjelde Karoq.

Tre separate bakseter med en rekke innstillingsmuligheter, i tillegg leverer Skoda smarte klappbord på forseteryggene.
Tre separate bakseter med en rekke innstillingsmuligheter, i tillegg leverer Skoda smarte klappbord på forseteryggene.

Topp 10: Stasjonsvognene med mest bagasjeplass

Imponerende bagasjerom

I utgangpunktet har bilen et bagasjerom på imponerende 521 liter. Velger man Skodas VarioFlex-bakseter, får man her tre separate seter som kan justeres blant annet i lengderetningen. Setene kan også tas helt ut.

Når de er i bruk, kan du velge hvor du trenger plassen mest. Enten i baksetet, eller i bagasjerommet.

Bagasjeromsvolumet varieres mellom 479 og 588 liter. Tar du ut alle baksetene, sluker bilen hele 1.810 liter. Da er vi nesten på varebil-nivå.

Det utvendige designet er typisk for Skoda om dagen: Skarpe linjer, LED-lys foran og bak, den kjente grillen og tydelig slektskap til både Kodiaq og resten av modellutvalget deres.

På innsiden er det også stramt og ryddig. Mer praktisk enn luksuriøst – også det akkurat som vi er vant med hos Skoda.

521 liter bagasjerom er imponerende til å være i denne klassen, også her er det flere smarte løsninger.
521 liter bagasjerom er imponerende til å være i denne klassen, også her er det flere smarte løsninger.

Nå setter de salgsrekord i Norge

Finner bilen for deg

Skoda lover at bilen også skal være helt i tet i klassen på tilkoblingsmuligheter. Deres nye onlinetjenester er delt inn i to kategorier: Infotainment-tjenester med navigasjon og informasjon og CareConnect-tjenester ved uhell eller ved tekniske problemer.

En rekke andre funksjoner er også tilgjengelig via Skoda Connect-appen for smarttelefoner, her kan man blant annet konfigurere og lokalisere bilen.

Phone Box-løsning byr på induksjonslading og kobler automatisk smarttelefonen til bilens antenne for bedre dekning.

Heldigitale instrumenter

Karoq kommer også med en rekke førerassistentsystemer. Nye komfortsystemer inkluderer parkeringsassistent, Lane Assist. blindsonevarsling, Front Assist med fotgjengerbeskyttelse og Emergency Assistant – som bidrar til å øke sikkerhetsnivået.

Karoq blir også den første Skoda-modellen som kan leveres med et heldigitalt og programmerbart instrumentpanel.

Fra modellene med utstyrsnivå Ambition og høyere er Karoq tilgjengelig med LED-frontlys. LED-lys i både dører og dashbord kan vises i ti forskjellige farger.

Karoq blir første Skoda med muligheten for digitalt instrumentpanel.
Karoq blir første Skoda med muligheten for digitalt instrumentpanel.

Snart kan du lade elbilen – helt uten ledning

Flere motoralternativer

Bilen er tilgjengelig med fem forskjellige motoralternativer – to bensinmotorer og tre dieselmotorer. Begge bensinmotorene og to av dieselmotorene er nye i Skoda-sammenheng. Motorene har et slagvolum på 1,0; 1,5; 1,6 og 2,0 liter og de yter mellom 115 og 190 hestekrefter.

Alle drivlinjene er turboladede motorer med direkteinnsprøytning som har start-stop-teknologi og regenerering av bremseenergi.

Bortsett fra den kraftigste dieselmotoren kan alle motorene leveres med enten sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns DSG automatgir. 2,0 TDI-motoren med 190 hestekrefter leveres med DSG og firehjulsdrift som standard.

Glem Skoda-vitsene – nå står vi i kø for denne

Designet byr ikke på store overraskelser, her veier praktiske hensyn tungt.
Designet byr ikke på store overraskelser, her veier praktiske hensyn tungt.

Se video av storebror Kodiaq under:

En annen ny bil i klassen, denne er for de mer snobbete