Kundene rømmer fra dieselbiler – se hva vi kjøper i stedet

Nybilmarkedet er snudd opp-ned på bare noen år.

For bare noen år siden var dieselandelen i Norge på over 75 prosent. Nå er den nede på historisk lave 20,3 prosent. Kundene rømmer diesel og kjøper heller biler med elektrisk drivlinje. .
For bare noen år siden var dieselandelen i Norge på over 75 prosent. Nå er den nede på historisk lave 20,3 prosent. Kundene rømmer diesel og kjøper heller biler med elektrisk drivlinje. .

Nybilmarkedet i Norge har vært gjennom store endringer på kort tid. Dette startet for alvor da elbilene begynte å ta av, godt hjulpet av en rekke økonomiske og praktiske fordeler.

De siste årene har dieselbilene havnet mer og mer i skammekroken. De har tapt salg til elbilene – og ikke minst til alle hybridbilene som har blitt introdusert.

Resultatet er at nybilsalget i Norge i 2017 ser vesentlig annerledes ut enn bare for noen år tilbake.

Det er også de rykende ferske registreringstallene for august fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) et godt bevis på.

Hver femte er en elbil

Aldri tidligere har vi kjøpt flere elbiler. Vi har heller aldri kjøpt flere hybrider, her er det spesielt antallet ladbare hybrider som øker.

I august var nesten nøyaktig hver femte nybil en elbil. Denne biltypen hadde en markedsandel på 20,8 prosent. Til sammen 2.784 nye elbiler rullet ut på norske veier. Bestselgeren her er VW e-Golf, etterfulgt av BMW i3.

Elbilsalget øker også kraftig, det er opp 30 prosent så langt i år, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Volkswagen e-Golf har nylig kommet i ny utgave, dette er svært populær bil i Norge.
Volkswagen e-Golf har nylig kommet i ny utgave, dette er svært populær bil i Norge.

Her er bilen som virkelig startet elbil-suksessen

Politikken virker

Tallet for de ladbare hybridene er nesten nøyaktig det samme. 2.609 ladbare hybrider endte det på i august. Dermed har elbilene og de ladbare hybridene til sammen en markedesandel på rundt 40 prosent. Det er historisk høyt, samtidig som ingen andre land i verden er i nærheten av noe tilsvarende.

– Først og fremst er det et bevis på at myndighetenes politikk virker. Elbilfordelene kom først og la grunnlaget for at elbilsalget så til de grader tok av. Deretter ble avgiftssystemet tilpasset de ladbare hybridene, slik at mange av dem i praksis nesten ikke har avgift. Dermed blir de også svært konkurransedyktige på pris. Det har ført til svært høyt salg av denne biltypen, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

De som taper i denne konkuransen er bilene som ikke har noen form for elektrisk drivlinje. Verst går det for dieselbilene.

Nesten firedobling av salget – på ett år

Voldsom omveltning

Vi skal ikke mange år tilbake i tid før dieselandelen i Norge var på over 75 prosent. I august var den nede på 20,3 prosent. Og her går det fort nedover. I august 2016 var tilsvarende tall 29 prosent.

Bensinmotorer uten hybridløsning faller også. Disse står nå for 24,1 prosent av nybilsalget, ned fra 28,7 prosent for ett år siden.

– Vi er midt i en voldsom omveltning, og det mange naturligvis lurer på er hvor dette vil ende. Det er vanskelig å spå, men det er nok ingen tvil om at både diesel- og bensinbilene vil fortsette å falle. Samtidig vil elbil-andelen øke. Allerede neste år kommer det flere svært spennende og nye elbiler som vil kunne ta store markedsandeler. Først i løypa er helt nye Nissan Leaf. Hvis den får tilstrekkelig rekkevidde og Nissan kan levere biler, ligger den an til å bli en soleklar bestselger, sier Broom-Benny.

Nissan Leaf har vært en stor suksess i Norge i flere år. Nå er det bare noen dager til vi får se andre generasjon. Den kan fort bli Norges mest solgte bil i 2018.
Nissan Leaf har vært en stor suksess i Norge i flere år. Nå er det bare noen dager til vi får se andre generasjon. Den kan fort bli Norges mest solgte bil i 2018.

Vil ikke fraråde diesel

– Når diesel faller så kraftig, hva er ditt råd i forhold til eventuelt kjøp av ny dieselbil?

– Jeg vil ikke fraråde noen å kjøpe dieselbil, det viktigste er å vurdere egen bruk og se på det økonomiske aspektet her. Det gjelder både vurdering av verditapet, og hva det vil koste å bruke bilen. Har du mye langkjøring, vil en dieselbil i de fleste tilfeller være rimeligere å bruke enn en ladbar hybrid.

– Men det som er veldig vanskelig, er å anslå verditapet på en dieselbil noen år fram i tid. Det henger også sammen med hva politikerne kommer opp med i forhold til gjøre det både dyrere og vanskeligere å bruke dieselbil, særlig i byene. Det er mye psykologi i markedet nå. Derfor er det mange som skygger unna dieselbilene, og det igjen forsterker naturligvis utviklingen, avslutter Benny.

LES OGSÅ: Derfor bør mange fortsatt velge dieselbil

Ny snobbe-elbil kommer neste år, se videoen under: