Når det skal kamufleres i USA gjøres det skikkelig. Ikke
Når det skal kamufleres i USA gjøres det skikkelig. Ikke "bare" folie her, nei. Men det er fortsatt ganske tydelig hvilken modell dette er. Foto: Privat

Mathias (16) fikk bilder av en stor bilnyhet

Ny versjon av legendarisk offroader er like rundt hjørnet.

Jeep Wrangler er en legende i offroad-verdenen. Den amerikanske SUV-en er en av bilene på markedet som virkelig vet hva det vil si å kjøre utenfor allfarvei.

Oppskriften har vært den samme gjennom flere tiår: Et enkelt og "boksete" design (lav luftmotstand har aldri en gang har vært et tema), solide- og tørste motorer og et interiør som minner lite om det du forventer i en moderne bil. Opplevd kvalitet er ikke all verden, men det er funksjonelt, og det tåler en trøkk.

Slik har det altså vært i lange tider. Nå er det imidlertid ikke så lenge til en helt ny generasjon er på plass. Og det kan bety nye tider.

Jeep Grand Cherokee Trailhawk II: Med denne synes du!

Det er gjort en grundig jobb med å gjøre bilen så umiskjennelig som mulig. Men under folien befinner det seg en ny generasjon av Jeep Wrangler.
Det er gjort en grundig jobb med å gjøre bilen så umiskjennelig som mulig. Men under folien befinner det seg en ny generasjon av Jeep Wrangler.

Aldri sett før

Mathias Wehler (16) har vært på ferie i USA, og der traff han på en helt spesiell bil.

– Jeg har aldri sett en testbil før. Det var dekket over ting som dørhåndtak, speil og lys, forteller den bilinteresserte 16-åringen.

Han fikk fram mobilen og klarte å få tatt flere bilder av bilen – og det er ingen tvil om at dette er neste generasjon av Jeep Wrangler.

Jeep Actioncamper: Med denne går ferien over stokk og stein

Vises før nyttår

Selv med folien på plass er det lett å se at man ikke har planer om å avvike for mye fra det tradisjonelle designet.

Det er en massiv og bratt front, A-stolpene går også mer eller mindre rett opp – og speilhusene er digre. Hekken er også akkurat slik som før – rett opp og ned – ikke noe snikksnakk om firedørscoupe-aktig taklinje her, nei.

I kjent stil er også skjermene på hjulbuene markerte og det er god bakkeklaring. Alt tyder på at Jeep vil fortsette å dyrke offroad-egenskapene.

Reserverhjul bakerst er naturligvis ekstra viktig for en skikkelig offroader.
Reserverhjul bakerst er naturligvis ekstra viktig for en skikkelig offroader.

Dette er SUV-en Brooms bilekspert holder seg langt unna:

Sjelden SUV

– Sjåføren virket ikke som han brydde seg om at jeg tok bilder. Men det var mye trafikk, så det var ikke noe sted de kunne komme seg unna uansett, forteller Mathias.

Selv satt han i bilen som familien hadde leid for turen, en Infiniti QX80.

Det er en diger luksus-SUV vi kjenner lite til i Norge. Men den passet fint for den norske familien som kjørte fra Orlando til Los Angeles og videre til San Fransisco.

Jeep: Dette er bestefaren til de sporty SUV-ene

I desember kommer vi til å få se hva som befinner seg bak den folien.
I desember kommer vi til å få se hva som befinner seg bak den folien.

Kontroversiell motor

Men selv om designet altså virker å være relativt kompromissløst, er det ikke fritt for at også Jeep tilpasser seg enkelte av trendene i markedet. Det vises blant annet på motorsiden.

Nå skal det nemlig introduseres en firesylindret turbomotor. Det skjer naturligvis for å begrense forbruk og utslipp. En dieselmotor er også klar. Det blir en V6-er. Mens det ikke ser ut til å bli elektrisk drivlinje i denne omgang.

Ytterligere detaljer må vi vente med til bilen er vist på utstillingen i Los Angeles i desember.

Les vår test av ekstremversjonen av Jeep Wrangler her