Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

At biler har et høyere drivstofforbruk enn det som blir oppgitt har vært kjent i en årrekke.

Bransjen har hatt en standard for måling av forbruk, og dermed utslipp, som alle har måttet bruke. Naturlig nok for å skape rettferdighet.

Disse måletallene brukes også som et parameter for beregning av bilavgiftene. Jo lavere forbruk / utslipp, jo mer gunstig er det for avgiftene og dermed prisene.

New European Driving Cyclus (NEDC) har vært målestokken i mange år, men nå blir den byttet ut.

Fra i dag, 1. september, innføres en helt ny testmetode. Den er mer realistisk, og vil mest sannsynlig vise høyere forbruk og utslipp.

På høy tid

Den såkalte WLTP-syklusen er strengere og skal gi et resultat som er mer likt det man faktisk har under "normal" daglig bilbruk.

Lengden på selve testen økes fra 20 til 30 minutter, mens gjennomsnittshastigheten økes fra 34 til 46,5 km/t. Samtidig senkes temperaturen fra dagens 20 varmegrader, til 14.

I tillegg eliminieres fabrikantenes mulighet til tilpasse bilene for testen, spesielt med luft- og rullemotstand.

Disse lastebilene renser faktisk luften

Kjøres på landevei

Parallelt med den nye WLTP-syklusen kjøres også en RDE (Real Drive Emmisions) – som står for "ekte kjøreutslipp". Det betyr kort og godt utslipp målt under reell kjøring på landevei, og altså ikke på en rullende landevei i et laboratorium.

I den nye WLTP-syklusen kjøres bilene også på landevei og ikke bare i et laboratorium. Det skal gi riktigere målinger av forbruk og utslipp. Illustrasjonsbilde.
I den nye WLTP-syklusen kjøres bilene også på landevei og ikke bare i et laboratorium. Det skal gi riktigere målinger av forbruk og utslipp. Illustrasjonsbilde.

Bilen testes i virkelig trafikk, under ulike kjøreforhold. RDE-testen kjøres lenger enn WLTP-testen. Den er på mellom 90 og 120 minutter, der kjøring i bytrafikk, på landevei og motorvei er inkludert. Alt er selvfølgelig knyttet opp mot spesifikke avstander og hastigheter.

I sum skal dette gi et mer reelt bilde til oss forbrukere om både forbruk og miljøskadelige utslipp.

Kjøpte ladbar hybrid: – Jeg er sjokkert over forbruket

Baksiden av medaljen

Men også denne medaljen har en bakside. Mange biler vil få målt høyere forbruk / utslipp. Det betyr igjen høyere bilavgifter – og dermed dyrere biler til deg og meg.

Beregninger viser at forbruk og CO2-utslipp kan øke med 15-20 prosent etter den nye testnormen.

– CO2-avgiften er et viktig parameter i begreningen av nybilavgiften i Norge. Derfor vil den nye testen naturlig nok bety mye for norske nybilpriser – og vil i sin tur også påvirke bruktbilprisene, sier Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen.

Overgangsperiode

– Akkurat dette med endring av avgiftene er naturlig nok uheldig – og vil bidra til å gjøre et ganske kompleks nybilmarked enda mer forvirrende. Man har riktignok bestemt at i en overgangsperiode, fram til utgangen av 2018, skal avgiftene beregnes etter den mildere NEDC-normen. Men fra 1. januar 2019 risikerer vi å få en betydelig prisøkning på flere bilmodeller som kommer dårligere ut i den nye testprosedyren, sier Møller Johnsen.

Les også: Firefelts motorvei kan gi enorme besparelser

Video: Elektriske og utslippsfrie lastebiler er på vei