Nå blir det rekordår – igjen!

Aldri før har sportsbilprodusenten solgt bedre.

Her er interiøret i nye Porsche Cayenne. Den kommer til Norge i desember, og blir en viktig modell for markedet her hjemme. 2017 blir et rekordbra salgsår for Porsche i Norge – og det etter et rekordår i 2016 også.
Her er interiøret i nye Porsche Cayenne. Den kommer til Norge i desember, og blir en viktig modell for markedet her hjemme. 2017 blir et rekordbra salgsår for Porsche i Norge – og det etter et rekordår i 2016 også.

Det er ingen tvil om at Porsche blir et mer og mer populært merke her hjemme. En del skyldes at det har kommet flere nye modeller. En annen viktig faktor er avgiftsendringene de siste årene.

Ikke minst har bortfallet av effektavgiften vært gunstig for det tyske sportsbilmerket.

Lyst på brukt Porsche - sjekk vår bruktbil-guide:

Ladbart

Den siste faktoren rundt salgsøkningen handler om elektrifisering. Ladbare hybrider kommer nemlig ekstra godt ut av avgiftssystemet og gjør disse gunstige å kjøpe.

Porsche har ladbare utgaver av både Panamera og Cayenne.

Resultatet av alt dette er at Porsche får et rekordår i 2017. Det skjer altså i kjølvannet av 2016 – som også var et rekordår!

Roadtrip i Porsche – uforglemmelig!

Morten Scheel, administrerende direktør i det norske importørselskapet Autozentrum, har all grunn til å være fornøyd med Porsche-salget i Norge.
Morten Scheel, administrerende direktør i det norske importørselskapet Autozentrum, har all grunn til å være fornøyd med Porsche-salget i Norge.

Banker tidligere rekorder

Administrerende direktør hos den norske Porsche-importøren, Morten Scheel, gleder seg naturligvis over utviklingen.

– Vi kommer til å ende på over 650 registrerte biler i år. En betydelig økning fra 417 i fjor. Volumet kommer blant annet takket være nye Panamera. Den har truffet godt. Samtidig merker vi stadig god pågang på 911, sier han.

Andre generasjon av Panamera kom på markedet tidligere i år. Og det er ikke overraskende de ladbare modellene det selges mest av.

Det er faktisk også innstegsmodellen med tanke på pris. Panamera e-hybrid starter på rundt 1,2 millioner kroner.

Det er selvsagt mye penger for en bil. Men til den prisen får du en heftig hybrid drivlinje med systemeffekt på hele 462 hk og firehjulsdrift. Det siste er også viktig i markedet her hjemme.

Dette kan være sommerens heftigste sportsbil

Slik ser det ut når Porsche lager stasjonsvogn. Panamera Sport Turismo er på vei til norske forhandlere.
Slik ser det ut når Porsche lager stasjonsvogn. Panamera Sport Turismo er på vei til norske forhandlere.

Stasjonsvogn på vei

At det er denne utgaven flesteparten av de norske kundene velger, er ikke så rart, når en sammenligner prisen med bensinutgaven. Med "bare" 330 hk, er den drøyt 100.000 kroner dyrere enn hybriden – og 4x4 er ekstrautstyr.

Utover høsten kommer også en helt ny utgaven av Panamera, nemlig Sport Turismo.

Det er merkets første stasjonsvogn. Og den ser rett og slett særdeles bra ut.

Slik har Porschen stått i 33 år

SUV

Helt på tampen av året kommer dessuten enda en ny modell. Da er det duket for tredje generasjon av Cayenne.

Den ble nylig avduket under et spektakulært show på taket av Porsche-museet, like ved fabrikken i Stuttgart.

Nye Cayenne blir også tilgjengelig som ladbar hybrid. Salgsmålet i Norge neste år er på rundt 400 biler.

Med andre ord: Vi blir ikke overrasket om det blir nok et rekordår i 2018 ...

Her kan du se video av det spektakulære avdukingsshowet til nye Cayenne

PS: Vi koster på oss å nevne at i den ikke så alt for fjerne framtiden står det en helelektrisk Porsche og venter på slippe til. En kan jo bare gjette seg til hva den vil få av pågang fra norske kjøpere ...

Flere hundre nordmenn skal kjøpre million-SUVen neste år