Kia er kraftig på offensiven om dagen. Modellutvalget deres har aldri vært mer konkurransedyktig og her i Norge nyter de godt av å ha både elbil – og to ladbare hybrider. Slik sett er de veldig godt posisjonert i en tid der stadig flere vil ha biler som går på strøm.

Samtidig med dette er Kia også i gang med å løfte merkevaren sin. Senere i år kommer den store og sporty sedanen Stinger. Den blir neppe noen storselger for koreanerne, men er viktig som imagebygger. Stinger skal vise hva Kia kan få til både på design og kjøreegenskaper.

Design er viktigst

Men det stopper ikke der. 12. september skal Kia avduke en helt ny konseptbil på bilutstillingen i Frankfurt .

Den er designet på Kias europeiske designstudio, som ligger bare 500 meter unna messen. Bilen skal gi et hint om hvordan neste generasjon av Golf-klassebilen cee’d vil kunne se ut.

Her snakker vi en linjelekker, firedørs coupe/stasjonsvogn. Akkurat den karosseriformen bruker flere bilprodusenter på modeller der design prioriteres høyere enn mest mulig plass og praktiske egenskaper.

Kia Stinger har vært en snartur i Norge tidligere i år, lanseringen av bilen er ikke langt unna nå.
Kia Stinger har vært en snartur i Norge tidligere i år, lanseringen av bilen er ikke langt unna nå.

Her er en ladbar nyhet på plass i Norge

Noe nytt i klassen

Mange har også stor suksess med dette. Stadig flere bilkjøpere vil ha noe som skiller seg fra mengden og ikke nødvendigvis utstråler fornuft.

I hovedsak snakker vi kostbare biler her. Det som gjør Kias modell ekstra interessant er at den neppe havner i den kategorien.

For Kia er det viktig å være svært konkurransedyktige på pris. Dermed kan konseptbilen bli noe nytt i klassen.

Ladbar hybrid?

Dagens c'eed selges som tredørs og femdørs kombi, og en temmelig tradisjonell stasjonsvogn. Det spekuleres i at tredørs-varianten vil forsvinne når c'eed skal skal erstattes, og at konseptbilen skal inn i stedet for den i produktmiksen.

På motorfronten er det grunn til å vente at Kias nøysomme 1-liters bensinmotor finner veien under panseret på c'eed. I det norske markedet blir det også spesielt interessant å se om Kia velger å gjøre også nye c'eed til en ladbar hybrid. Gjør de det, er det grunn til å forvente langt høyere salgstall enn det dagens modell har klart å oppnå.

Optima er ladbar og går lenger enn konkurrentene, les testen her:

Heftig bil, se mer i videoen under: