Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med 70 solgte nybiler i årets første syv måneder er Dacia et av de minste bilmerkene i Norge. Dacia selger bare én modell her hjemme, den svært prisgunstige SUV-en Duster.

Salgstallene i Norge er altså beskjedne, men ellers i Europa er Dacia en stor suksess. Det Renault-eide merket har stor suksess med sin familie av enkle og ukompliserte biler – til svært gunstige priser.

Duster har passert én million produserte eksemplarer, nå er det klart for ny utgave av den.

Bedre plass

Akkurat hvor ny bilen egentlig er, kan det være vanskelig å vurdere før vi har fått se den i virkeligheten. Den bygger nemlig på samme plattform som dagens utgave. Størrelsen er den samme og designmessig snakker vi ikke om mer enn en facelift.

Dacia lover imidlertid at det har skjedd langt mer inne i bilen. Det får vi imidlertid ikke se noe av på bildene som så langt er sendt ut. Men at Duster-interiøret trenger en solid oppfriskning er det ingen tvil om.

Den viktigste designendringen utenpå, er at frontruta er flyttet litt framover, det skal gi bedre plass inne i bilen. For øvrig har grillen blitt større. Frontlyktene er bredere og baklyktene er flyttet mer ut til sidene.

Det er endringer i hekken også, men du er overhodet ikke i tvil om hvilken bilmodell dette er.
Det er endringer i hekken også, men du er overhodet ikke i tvil om hvilken bilmodell dette er.

Sjelden bruktbil: Denne har aldri blitt solgte ny i Norge

– Ingen revolusjon

Duster debuterte tilbake i 2010. Men salgsutviklingen har ikke vært som på de fleste av konkurrentene. I stedet for å bremse opp etter hvert som bilen har fått noen år på hjulene, har Duster-salget økt jevnt og trutt for hvert år. Det har nok også bidratt til at Dacia har tenkt at de ikke behøvde å gjøre veldig mye med den nå.

– Den store revolusjonen er at det ikke er noen revolusjon. Duster er ikke nært slutten av livsløpet. Vi klarer ikke å produsere nok biler til å møte etterspørselen. Så hvorfor da endre noe som fungerer? Men når du kommer tett på, vil du se at alt har blitt berørt, sier Laurens van der Acker som er sjef for alt av design hos Renault.

Duster har markert seg som en robust og ukomplisert bil, slik skal det fortsatt være.
Duster har markert seg som en robust og ukomplisert bil, slik skal det fortsatt være.

Denne Renault-SUVen har fått mye skryt for designet

Prisbevisste kunder

Alle Dacias modeller er basert på eksisterende Renault-teknikk, dermed klarer man å holde utviklingskostnadene mest mulig nede. For Dacia har det også vært et viktig poeng å holde igjen på alt som kan fordyre bilene.

De vet at de har svært prisbevisste kunder. Kunder som tenker at utvendige kromstriper og kostbare materialer i interiøret ikke er noe de trenger, og bare gjør bilene dyrere enn de behøver å være.

Som før er det ventet at Duster kommer med både forhjulstrekk og 4x4. Begge utgaver er i dag utstyrt med en 1,5-liters dieselmotor på 110 hestekrefter.

Dacia har gitt oss en liten blanding av bilder og skissebilder så langt, men ingen av dem viser interiøret.
Dacia har gitt oss en liten blanding av bilder og skissebilder så langt, men ingen av dem viser interiøret.

Debuterer snart

Startprisen er på svært gunstige 190.000 kroner. Hvis du vil ha firehjulstrekk, må du bla opp med 251.500 kroner.

Det er ventet at Dacia nå vil tilby noe mer ekstrautstyr enn tidligere, men likevel vil prisene helt sikkert fortsette å være svært konkurransedyktige.

Nye Duster skal debutere på bilutstillingen i Frankfurt i september. Til Broom opplyser den norske Dacia-importøren at lansering her hjemme blir første kvartal 2018, muligens vil de starte med forhåndssalg av et begrenset antall i slutten av dette året. Foreløpig kan de ikke si noe om prisen på nykommeren.

Vi har testet Duster: En av de mest spesielle nybilene du kan kjøpe

Reklamen vakte oppsikt, se video under: