De ladbare hybridene går sin seiersgang i det norske markedet, og har på kort tid skaffet seg store andeler av nybilsalget.

Mange modeller har ventelister. Hos andre har salget av biler med bensin- og dieselmotor stoppet nesten helt opp, fordi kundene heller vil ha ladbar hybrid.

Timingen er derfor svært god når Kia akkurat nå ruller ut ladbar hybrid-utgave av sin nye Niro i Norge.

To ladbare hybrider

Med lengde på 4,35 meter går nye Niro rett inn i klassen for kompakte SUV-er, med konkurrenter som Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX og Mazda CX-3, for å nevne noen.

En annen bil det er naturlig å sammenligne med, er Kias egen Sportage. Niro er mindre enn denne i utvendige mål, men plassen i kupéen er like god.

Kia har også lansert en annen ladbar hybrid i år, nemlig familiebilen Optima. Så her er det flere biler å velge mellom.

Klikk her for å lese testen vår av ladbar Optima

Hybridutgaven (over) kom først til Norge, nå er det også klart for ladbar hybrid.
Hybridutgaven (over) kom først til Norge, nå er det også klart for ladbar hybrid.

Sparer lommeboka og miljøet

Ladbare Niro har batterikapasitet på 8,9 kWh. Det 117 kilo tunge batteriet er plassert langt bak i bilen. Det leverer en elektrisk rekkevidde på 58 kilometer, etter de offisielle målingene. Det betyr klasseledende rekkevidde og bør duge til manges daglige bruk. Men her er det også viktig å huske at temperatur, topografi og kjørestil har mye å si. På kalde vinterdager må du regne med vesentlig lavere rekkevidde.

Det offisielle forbruket er for øvrig oppgitt til 0,13 liter mil. Det tallet er i praksis teoretisk. Du skal ha kun småkjøring og lade veldig ofte hvis du skal kunne komme i nærheten. Men er du flink til å lade, vil du kunne ta unna det aller meste av lokal kjøring bare på strøm. Da sparer du både lommeboka og miljøet.

Elmotoren jobber sammen med en 1,6-liters bensinmotor, samlet systemeffekt er på 141 hestekrefter. Dette gjør at bilen klarer 0-100 km/t på 10,8 sekunder, toppfarten er på 172 km/t.

Bagasjerommet har blitt mindre i forbindelse med at bilen har blitt ladbar. Batterier og drivlinje stjeler nødvendigvis plass.
Bagasjerommet har blitt mindre i forbindelse med at bilen har blitt ladbar. Batterier og drivlinje stjeler nødvendigvis plass.

Søstermerket Hyundai har også ladbar hybrid, les mer om den her:

Kommer gunstig ut

Batteripakken stjeler som vanlig endel plass. Bagasjeromsvolumet er på 324 liter, det kan fort bli snaut hvis du skal bruke den som familiebil.

Kia har også en "tradisjonell" hybrid-utgave av Niro, altså en bil som ikke kan lades. Den starter på 269.900 kroner. Ladbar hybrid har til sammenligning en startpris på 289.900 kroner.

Men denne differansen er langt høyere når bilen ruller ut fra fabrikken. Det norske avgiftsnivået gjør imidlertid at ladbare hybrider kommer svært gunstig ut. På hybridutgaven er det 47.000 kroner i avgift, mens den ladbare bare bidrar med 2.400 kroner til statskassa. Dermed blir også differansen mellom de to såpass liten.

Irene Solstad er administrerende direktør i Kia Bil Norge, de forbereder seg på en travel høst etter at Niro nå er lansert som ladbar hybrid. Fra før har Kia også ladbar versjon av familiebilen Optima.
Irene Solstad er administrerende direktør i Kia Bil Norge, de forbereder seg på en travel høst etter at Niro nå er lansert som ladbar hybrid. Fra før har Kia også ladbar versjon av familiebilen Optima.

Kommer med hengerfeste

Kundene vil kunne velge mellom tre utstyrspakker: Classic, Active og Exclusive. Allerede fra innstegsmodellen skal bilen være godt utstyrt. Navigasjonssystemet i Niro tilbyr Kia Connected Services med oppdatert kjøreorientert informasjon, og Niro vil være den første modellen fra Kia som får Android Auto.

Syv kollisjonsputer er standard, og tilgjengelig utstyr er blant annet adaptiv cruisekontroll, automatisk nødbremsesystem, Lane Assist, blindsonevarsel, varsling for kryssende trafikk ved rygging, og trådløs mobillading.

Kia starter i disse dager utleveringen til kunder som har forhåndsbestilt bilen. Broom får opplyst at importøren har fått god tildeling av biler utover høsten og derfor regner med å kunne unngå lang leveringstid.

PS: Hengerfeste, eller rettere sagt det at du ikke får hengerfeste, er et ankepunkt mot flere biler som går på strøm. Men det kan Kia tilby på ladbar Niro. Her kan du trekke inntil 1.300 kilo.

Kia har løftet interiørene sine mange hakk de siste årene, slik ser det ut inne i ladbare Niro.
Kia har løftet interiørene sine mange hakk de siste årene, slik ser det ut inne i ladbare Niro.

Lyst på ladbar bruktbil? Denne kan være et veldig smart kjøp

Se mer av nye Niro i videovinduet under: