Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbilen i3 har vært en stor suksess for BMW i det norske markedet. Siden 2014 har dette vært merkets mest solgte modell her til lands – så langt i år er den også Norges mest solgte elbil.

Det er ingen dårlig prestasjon i et marked der stadig flere konkurrenter har kommet til de siste årene.

Nå lanserer BMW snart elbilsuksessen i to nye versjoner. Sammen med en oppgradering av i3 kommer nå også i3s - en sportslig utgave av den elbilen.

I dag er Norge verdens nest største marked for den helektriske BMW-en.

Nye detaljer

– i3 har egenskaper som appellerer til både eksisterende og nye BMW-kunder, det er noe av årsaken til at det nå ruller det nærmere 12.000 i3 på norske veier, sier Emmanuel Bret, administrerende direktør i BMW Group Norge.

På bilutstillingen i Frankfurt i september, vises den nye oppgraderte versjonen av i3 – og altså i3s.

Eksteriørmessig er det snakk om en rekke nye detaljer. Det sorte fargebeltet som tidligere har preget panseret, taket og bakluken på i3, strekker så nå også rundt vinduene og takbuen.

Endringene er ikke store, det er mer snakk om en finpuss av BMWs elbil i3.
Endringene er ikke store, det er mer snakk om en finpuss av BMWs elbil i3.

Nytt batteri kan gi elbil-revolusjon

Resirkulert og fornybart

I takbuen finner man også det nye designelementet i matt krom. Detaljer i matt krom går også igjen i grillen, under dørene og på bakluken. De nye støtfangerne foran og bak understreker bilens bredde.

I støtfangeren foran finner man også de nye rektangulære LED-tåkelysene. Nytt standardutstyr er blant annet LED-hovedlys som også inkluderer LED-fjernlys. Fargepaletten utvides med de to nye fargene Melbourne Red og Imperial Blue.

Over 80 prosent av flatene som er synlige i interiøret til i3 er produsert av resirkulert eller fornybart materiale. Den oppgraderte modellen byr på nye fargevalg og detaljer i kupéen. Betjeningsystemet iDrive og flere de ulike online-tjeneste til BMW Connect har også fått en oppgradering. Om ønskelig kan i3 nå også leveres med en ny parkeringsassistent.

i3-interiøret er fullt av særpreg, her valgte BMW å gå nye veier da de skulle lage elbil.
i3-interiøret er fullt av særpreg, her valgte BMW å gå nye veier da de skulle lage elbil.

Brukt elbil: Joda, disse bilene har én ting til felles

0,4 sekunder raskere

i3s er det helt nye tilskuddet i i3-familien og har en enda mer sportslig tilnærming til elektrisk kjøreglede. Designmessig skiller den seg ut med særegne støtfangere, hjulbuer og andre designelementer i sort optikk. Sportsligheten understrekes av et understell som senker bilen 10 mm og bilens 40 mm bredere sporvidde på de 20 tommer store hjulene.

Begge de nye modellene får sine krefter fra batteriet på 33 kWh. BMW i3 har en ytelse på 170 hk/250 Nm, mens i i3s er effekten økt til 184 hk/270 Nm. BMW i3s er dermed også 0,4 sekunder raskere fra 0-100 km/t, som den gjør unna på 6,9 sekunder. (BMW i3: 7,3 sek).

Rekkevidden på vanlig i3 er uforandret, inntil 300 kilometer. Spesialutgaven i3s har på sin side 280 kilometers rekkevidde.
Rekkevidden på vanlig i3 er uforandret, inntil 300 kilometer. Spesialutgaven i3s har på sin side 280 kilometers rekkevidde.

Lansering i november

Toppfarten er også økt til 160 km/t. (BMW i3: 150 km/t) BMW i3 har rekkevidde på inntil 300 km (NEDC), mens BMW i3s har en rekkevidde på inntil 280 km (NEDC).

Ved lansering av de nye modellene utvides også batterigarantien til BMW i3 fra 8 år/100.000 km til 8 år/160.000 km. Den nye batterigarantien vil samtidig ha tilbakevirkende kraft og derfor gjelde for alle BMW i3 registrert fra 1. januar 2017.

Nye i3 og i3s får sin verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i september. Medio september åpnes det for bestilling og lansering av begge modellene skjer i november.

Prisene blir som følger:

BMW i3 (94 Ah), fra kr. 277.900,-

BMW i3s (94 Ah), fra kr. 313.800,-

Topp 10: Her er elbilene med lengst rekkevidde

Nytt råskinn fra BMW, se video under: