Peugeot opplever stor suksess med sin 3008. Den kompakte SUVen er enn så lenge kun tilgjengelig med diesel- eller bensinmotor. Men snart er det duket for en råsterk ladbar hybrid. Den får elektrisk rekkevidde på 60 kilometer og dessuten 300 hk!
Peugeot opplever stor suksess med sin 3008. Den kompakte SUVen er enn så lenge kun tilgjengelig med diesel- eller bensinmotor. Men snart er det duket for en råsterk ladbar hybrid. Den får elektrisk rekkevidde på 60 kilometer og dessuten 300 hk!

Endelig: Nå blir storselgeren ladbar – og får 4x4

I 2019 får du 300 hk og elektrisk rekkevidde på 60 kilometer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Peugeot opplever økende salg i 2017. Mye av æren for det har den kompakte SUVen 3008.

Den er allerede kåret til Årets Bil 2017, og har åpenbart truffet blink blant norske kjøpere.

Per 1. august er det registrert 1.471 eksemplarer på norske skilter.

– Lanseringen av 3008 startet 15. november i fjor. Ordreinngangen er har vært jevn og sterk gjennom vinteren og frem til nå. 3008 har truffet bra i markedet med både priser og utstyr og ikke minst utseende, sier PR- og informasjonssjef i Peugeot, Stian Gihle.

Les vår test av Peugeot 3008 her

Kun diesel og bensin

I dag er det to diesel- og bensinmotorer som gjelder. Prisene starter på 292.000 kroner for 100 hk dieselmotor.

Mens toppmodellen, 3008 GT 2,0 BlueHdi har 180 hk og koster fra 442.000 kroner.

Om rundt to år er det imidlertid svært interessante nyheter på gang rundt denne bilen. Ikke minst med tanke på drivlinjer ...

Husker du denne Peugeoten?

3008 har 22 cm bakkeklaring, noe som gjør den godt egnet til veier som ikke nødvendigvis er asfaltert.
3008 har 22 cm bakkeklaring, noe som gjør den godt egnet til veier som ikke nødvendigvis er asfaltert.

Ladbar hybrid

Peugeot har nemlig planen klare for en ladbar hybrid-utgave av 3008. Det vil naturligvis være som hånd i hanske for norske kjøpere.

Effekten blir dessuten rimelig hårete. To elmotorer som tilsammen yter 100 hk, kombineres med en bensinmotor på 200 hk! Da begynner det å bli temmelig raust med fraspark.

Fremdriftsbatteriet på denne modellen blir på 13 kwt, noe som gir rekkevidde på opptil 60 kilometer.

Dessuten stopper det ikke der. Denne utgaven blir nemlig tilgjengelig med firehjulsdrift. Akkurat det er det nok noen som savner i dagens utvalg.

Peugeot 208 GTI: Her får du mye moro til gunstig pris

Sporty

Med såpass heftig motorisering, kommer også designet mer til sin rett. Bilen ser nemlig svært stilig og sporty ut.

Interiøret på sin side er ganske banebrytende og har mye særpreg. En høyreist infotainmentskjerm står øverst på dashbordet, mens det er digitale instrumenter foran rattet.

Bagasjerommet er på solide 520 liter.

Interiøret i 3008 er stilig og byr på mye særpreg.
Interiøret i 3008 er stilig og byr på mye særpreg.

Eier du en Peugeot – fortell oss om dine erfaringer her:

Lanserer ny modell

I disse dager er det også interesse rundt storebror 5008. Den er betydelig lengre enn 3008, og har mulighet for tre seterader (syv seter) og et bagasjerom på opptil 780 liter.

Fra starten av er det diesel og bensin som gjelder på denne også. Rimeligste modell er med 100 hk dieselmotor, der startprisen er 322.000 kroner (tall hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, OFV).

Lanseringen av denne starter 1. september. Her blir det imidlertid ikke snakk om en hybrid drivlinje, bekreftes det fra Peugeot-hold.

Noen ganger skal du ikke bry deg om førsteinntrykket