KJENNER DU FORSKJELLEN PÅ SULT OG SØTSUG?

Slik blir du kvitt søtsuget

Det er ikke alt du behøver kutte ut, men enkelte vaner kan det være lurt å endre på, ifølge ernæringsfysiologen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er en grunn til at man ofte ikke får nok av sjokolade og andre søtsaker.

– Det er smaken og kombinasjonen av sukker og fett som vi er veldig svake for. For når vi spiser sukker og fett sammen så gir det oss et signaler om å spise mer og det gir oss en god følelse, forklarer klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm.

– Det er fordi det er energitett, og appetittreguleringen fungerer veldig dårlig når vi spiser fett og sukker sammen.

Jakter i skapene

Programleder i God morgen Norge, Espen Fiveland, kjenner seg veldig godt igjen. Han forteller at han åpner skap etter skap for å jakte på det søte når suget melder seg.

Det er ifølge ernæringsfysiologen viktig å skille mellom sult og sug. Hvis man aktivt går og leter, så kan det hende at man er sulten.

– Problemet for mange kan faktisk være at de spiser for lite mat gjennom dagen. Er man for sulten, så får man god respons av å spise energitett mat som sjokolade.

SØTSUG: Programleder i God morgen Norge, Espen Fiveland, forteller at han ofte får et søtsug etter sjokolade.
SØTSUG: Programleder i God morgen Norge, Espen Fiveland, forteller at han ofte får et søtsug etter sjokolade.

Skill mellom sult og sug

Hun råder til å spise planlagt og regelmessig gjennom dagen slik at man unngår å bli for sulten.

– Følg en fast måltidsrytme. Ta kontroll på appetitten og spis nok tidlig på dagen. Ikke sulte deg hele dagen. Når du er for sulten frister det lite med en gulrot, men det er veldig fristende med en sjokolade.

Hun forteller at det er veldig mange som sliter med å ta sunne valg rett etter jobb. Da er det lett å falle for fristelser.

– Og da er det mange som velger sjokolade. Det er før middag og man er veldig sulten. Da er det bedre å legge inn et mellommåltid, og helst før du blir veldig sulten. Fråts i grønnsaker, frukt og bær.

– Du kan også unngå å gå innom butikken rett før middag. Da slipper du de søte fristelsene, legger hun til.

SUNNE VANER: Det kan være lurt å bytte ut sjokoladeskålen med oppskåret frukt, litt kesam eller annen sunn kosemat, råder klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm.
SUNNE VANER: Det kan være lurt å bytte ut sjokoladeskålen med oppskåret frukt, litt kesam eller annen sunn kosemat, råder klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm.

Gode vaner

Har du fortsatt sug, selv om du ikke er sulten, er det vanene du må gjøre noe med. Og da handler det i stor grad om planlegging.

– Ha en god plan. Kjøp inn sunne og fristende matvarer, sunn kosemat, en erstatning for snopet.

Det er viktig at man bestemmer seg på forhånd.

– Det tar litt fokus i starten, så blir det enklere etter hvert. Men det koster litt å bryte et mønster.

Søtsuget melder seg ofte på kveldstid.

– Da er det fint å ha andre alternativer hjemme. Du kan for eksempel erstatte sjokoladen med litt oppskåret frukt og kesam, eller du kan lage en smoothie eller annen mat hvis man er sulten.

– Jeg vet at man ikke får samme kicket av det, men man må finne seg et annet mønster å spise etter om man virkelig ønsker å redusere sukkerinntaket.

Strategi

Skarpaas Ramm understreker at vi er veldig forskjellige, så det er litt ulikt hva som fungerer best.

– Noen syns at det enkleste er å kutte det søte helt, andre tenker at det er en helt uaktuell overgang. For de fleste kan spørsmålet være; «hvor lite kan jeg klare meg med?» Og for mange kan det være lurt å gå tilbake til lørdagsgodtet.