Torbjørn Aamodt har endelig fått et personlig bilskilt på bilen sin. Det har han ønsket seg i mange år. – Jeg har brukt mye tid de siste åtte årene på å bidra til at vi skulle få denne ordningen i Norge, sier han.
Torbjørn Aamodt har endelig fått et personlig bilskilt på bilen sin. Det har han ønsket seg i mange år. – Jeg har brukt mye tid de siste åtte årene på å bidra til at vi skulle få denne ordningen i Norge, sier han.

Det tok Torbjørn åtte år å få skiltet han ønsket seg

– Jeg ville at folk skulle få velge selv.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torbjørn Aamodt (44) syntes det var synd at Norge ikke hadde muligheten for å få personlige bilskilt. I 2009 begynte han derfor å jobbe for å få det til.

– Jeg ble provosert at Liv Signe Navarsete og Statens vegvesen den gangen uttalte at dette var jåleri. De mente også at det ikke var noe "folkekrav" å få det til. Så da bestemte jeg meg for å vise at det var nettopp et folkekrav. Jeg opprettet en Facebook-gruppe som hette "Personlige bilskilt til Norge", forteller han.

Pågangen rundt personlige bilskilter har vært voldsom

25.000 medlemmer

I løpet av kort tid fikk gruppen 25.000 medlemmer – og Torbjørn ble intervjuet av VG og flere andre aviser.

– Det tok åtte år av mitt liv med Facebook, omtaler i media, e-poster til Samferdselsdepartementet, samferdselsministerne og Vegvesenet. Jeg hadde også kontakt med myndighetene i Sverige og fikk kunnskapen om deres personlig bilskilt-system. Jeg håper og tror jeg har bidratt til at samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen så at det var interesse for dette, forteller han.

Teslaeieren valgte et ironisk skilt på SUVen sin

Tror på 100 millioner kroner

I dag kan vi i alle fall slå fast at han hadde rett: Det er en skyhøy interesse for personlige bilskilt i Norge.

Over 15.000 nordmenn har søkt om slike skilt siden ordningen startet opp i mai. 6.000 har fått sine ønsker innfrid. Hvis disse betaler de 9.000 kronene skiltene koster, er det en inntekt for staten på 54.000.000 kroner.

Overskuddet fra ordningen går til trafikksikkhetstiltak. Akkurat det har vært et viktig argument for at ordningen også skal gi en praktisk nytte.

Hvis du kan litt om Tesla, skjønner du raskt hva TX står for. For de uinnvidde: Tesla Model X.
Hvis du kan litt om Tesla, skjønner du raskt hva TX står for. For de uinnvidde: Tesla Model X.

Fikk TACO-skilter på BMW-en sin – og masse oppmerksomhet

Går fort

– Jeg tror man har dratt inn 100 millioner kroner på dette innen utgangen av året. Og innen 2019 har vi kanskje tatt igjen Sveriges antall personlig bilskilt. Det de har brukt 30 år på, har vi da brukt to år på. Bare vent og se, sier Aamodt.

Han har naturligvis skaffet seg personlig skilt selv også. På Tesla Model X-en står det TX.

– Det ble en del venting på den også. 1.000 dager, faktisk. Men det er en fantastisk morsom bil, og ungene elsker den. Planen er å bestille flere skilt. ELTEMPO er blant annet et alternativ som ligger inne til godkjenning. Det samme med TEZLA.

Eksklusiv test av Tesla Model 3: Dette er det beste Tesla-kjøpet

Torbjørn har også fått møte samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen. Foto: Privat
Torbjørn har også fått møte samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen. Foto: Privat

Elbil som gjelder

Av skiltnavnene han ønsker seg, er det tydelig at det er elbil som gjelder. Og da helst Tesla.

– Det blir nok elbil resten av livet. Tesla, eller kanskje Audi E-tron, hvis den er bra. Kona har bestilt BMW i3. Den er blå, og skiltet BLUE er godkjent og betalt, humrer den engasjerte 44-åringen.

Har du personlige skilter på bilen din? Da hører vi gjerne fra deg. Send oss en mail på redaksjonen@broom.no

Jon Arne har fått skiltene som tar oppmerksomheten bort fra Teslaen