Broom-Benny er ute på tur, nå tester han nye Lexus LC 500h.
Broom-Benny er ute på tur, nå tester han nye Lexus LC 500h.

Dette er million-bil for de som vil skille seg litt ut

SVEITS (Broom / TV 2): Nå er vi på langtur i super-Lexusen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lexus er et av verdens yngste bilmerker, men også et av de mest suksessrike.

Mange var skeptiske da Toyota gikk ut med planene om å starte et eget, frittstående luksusmerke. Den skepsisen har forlengst forstummet. Lexus har slått seg opp gjennom å tilby luksus til lavere pris enn særlig de tyske konkurrentene. Og ikke minst har de markert seg med høy kvalitet og svært god kundeoppfølging.

I starten var bilene temmelig konservative, men de siste årene har Lexus for alvor begynt å leke seg litt. Ett eksempel på det: Den store coupéen LC som er beregnet på de som bare trenger to seter, vil ha mye motor – og et utseende som matcher dette.

Nykommeren lanseres nå i Norge, men vår egen bilekspert Benny Christensen har like godt dratt til Italia for å teste. Nå skal vi finne ut hvordan det går:

Ute på road trip

Ring, ring.

– God morgen, Knut. Eller guten morgen, som det vel heter på disse kanter!

– Eh, nei – det gjør vel ikke det? Er ikke du i Italia?

– Niks! Jeg er i Sveits. Du skjønner, dette er ikke en tradisjonell billansering der man holder seg til ett sted. Dette startet helt riktig i Italia i går. Nå er jeg i Sveits og senere i dag skal vi ende opp til München. En aldri så liten road trip, altså. Og en super mulighet til å finne ut hva som egentlig bor i den nye coupéen til Lexus!

Også hekken er full av særpreg, Lexus har blitt riktig så dristige på design de siste årene.
Også hekken er full av særpreg, Lexus har blitt riktig så dristige på design de siste årene.

Lexus-SUVen ble bedre – og billigere

Begrenset plass

– Ja, fortell oss litt mer om den!

– Dette er en bil vi har ventet lenge på. Lexus viste den som konsept for flere år siden, da var det virkelig mange som sperret opp øynene på grunn av designet. Gledelig nok har Lexus våget å videreføre mye av det. Dette er en bil som vekker oppsikt. Den er rett og slett brutal! Her er det heftige linjer og virkelig sportsbil-proporsjoner. Tøft gjort av Lexus å ta den så til de grader ut, selv om det har noen ulemper også.

– Da tenker jeg på plassen. Den er nemlig svært begrenset, særlig tatt i betraktning av at dette er en såpass stor bil. De to foran har det naturligvis bra og rommelig. Men baksetet er bittelite, og bagasjerommet svelger unna et par håndbagasjer, ferdig med det. Men man må som kjent lide litt for skjønnheten, jeg tror Lexus gjør helt riktig i å prioritere på denne måten, sier Benny.

LC 500h er morobil for to – og litt bagasje.
LC 500h er morobil for to – og litt bagasje.

Denne Lexusen kan være et smart bruktbilkjøp

Grand tourer

– Men står kjøreegenskapene i forhold til designet?

– Så absolutt! Dette er en grand tourer, en bil du skal kunne dra på skikkelig langtur med og ha det moro underveis. LC er svært komfortabel. Her er det 359 hestekrefter under pansret. Fem sekunder blank på 0-100 km/t er ikke lenger oppsiktsvekkende bra, men det er heller ikke det Lexus har gått for her. Du har naturligvis flere kjøremodus, der bilen innretter seg etter hva du som sjåfør ønsker. Noen rå banebil er den ikke, men hvor mange kunder kjøper egentlig en bil som dette før å kjøre fort på bane?

– Nå har jeg kjørt på alt fra motorvei til svingete Alpe-veier. Lexusen tar alt på strak arm og gjør akkurat som den får beskjed om. Pluss også til CVT-girkassen. Den er et ankepunkt i flere modeller fra Toyota og Lexus. Her fungerer den ypperlig!

Benny avslutter arbeidsuka med biltur i Europa...
Benny avslutter arbeidsuka med biltur i Europa...

300.000 mer i avgift

– Jeg må også fremheve interiøret. Lexus tør å skille seg ut her også. Designet er ganske særpreget og skiller seg fra de tyske konkurrentene. Materialkvalitet og finish er skyhøy. I denne prisklassen har man virkelig grunn til å være kravstor, og Lexus leverer varene! Støydemping er noe annet Lexus alltid har vært gode på, det merkes også i LC, sier Benny.

LC kommer to utgaver. Enten som hybrid med V6-motor, eller med V8-er. Den første er helt klart bilen som er mest aktuell for det norske markedet.

– Det er også den jeg har kjørt så langt, senere i dag blir det V8. De to bilene koster i utgangspunktet det samme, men det er før det norske avgiftssystemet kommer inn i bildet. Det gjør nemlig at V8-eren blir hele 340.000 kroner dyrere enn hybriden. Dermed er det nok ganske opplagt hva kundene kommer til å velge her hjemme. Hybrid starter forresten på 1.080.000 kroner. Topputgaven, som jeg har kjørt til nå, kommer på 1,2 millioner.

Fargen er kanskje ikke det mest opplagte valget... Men interiørkvalitet og finish er av høy klasse.
Fargen er kanskje ikke det mest opplagte valget... Men interiørkvalitet og finish er av høy klasse.

I Sverige er det under halv pris for denne bilen

Solgt sju biler i Norge

– Mye penger for en coupe fra Lexus?

– Ja, det er det, men samtidig mener jeg den er konkurransedyktig ut fra både motor og design. Dette er en millionbil for de som vil skille seg litt ut fra mengden, og har lyst på noe annet enn de tyske merkene de fleste kjøper. Lexus har allerede solgt sju biler her hjemme. Det viser at kundene er der, mener Benny.

– Og hva skjer videre i dag?

– Jo, nå skal jeg straks spise frokost. Så bærer det nordover gjennom noen pass, skal også innom Lichtenstein en tur, før vi ender opp i München. Det står en LC med V8-er og venter på meg utenfor nå. Ikke den dummeste måten å avslutte arbeidsuka på, sier Benny – og det er ikke vanskelig å høre at han gliser bredt i andre enden av tråden.

Vi kommer tilbake med mer om nye LC når han er hjemme i Norge igjen.

Eierne har sagt sin mening: Disse er mest fornøyd med bilen

Tøft design også på flaggskipet LS, se mer i videoen under: