Diesel-krise: Kjempelager av usolgte biler

Det kan presse prisene kraftig – også i Norge.

Dieselbilene har blitt vesentlig tyngre å selge de siste par årene. Det gjenspeiler seg også i bruktmarkedet. Bare i Tyskland står det nå 300.000 brukte dieselbiler på lager. Illustrasjonsfoto: Newspress.
Dieselbilene har blitt vesentlig tyngre å selge de siste par årene. Det gjenspeiler seg også i bruktmarkedet. Bare i Tyskland står det nå 300.000 brukte dieselbiler på lager. Illustrasjonsfoto: Newspress.

I løpet av bare noen få år har diesel gått fra å være den motoriseringen de fleste ønsker seg – til å havne skikkelig i skammekroken.

Det handler om utslipp og forurensning, godt hjulpet av Volkswagens Dieselgate-skandale som virkelig har satt fokus på hva dieselmotorene i praksis betyr for miljøet.

Nå har en rekke land gått ut med tidsfrister for når det skal være slutt på salg av nye biler med dieselmotor. Samtidig har utviklingen startet med at det blir både dyrere og mer komplisert å bruke dem, særlig i urbane strøk.

Trenger signaler fra myndighetene

Alt dette gjør at det har blitt vanskeligere å selge dieselbiler, både nye og gamle. Tyskland er Europas viktigste bilmarked, der hoper dieselbilene seg nå opp.

Ifølge Bloomberg, er det så mye som 300.000 bruke dieselbiler på lager i Tyskland akkurat nå. De refererer til statistikk fra den tyske bilforhandler-foreningen ZDK. Deres tall viser at disse bilene har en gjennomsnittspris på 15.000 euro, eller i underkant av 150.000 kroner.

– Bilene er vanskelige å selge, fordi kundene er usikre. Vi trenger klare signaler fra mydighetene rundt hva som kan komme av mulige kjøreforbud, sier Thomas Peckruhn som er visepresident i ZDK.

Nye EU-regler kan bli spikeren i kista for dieselbiler

Tungsolgte biler

Prisene er under kraftig press og for bransjen er det en stor utfordring å beregne framtidig verditap. Mange frykter et prisras – og dermed et veldig uforutsigbart bilmarked de kommende årene.

Også her hjemme ser vi klare tendenser til at diesel ikke lenger er så attraktivt som tidligere. Dieselandelen av nybilsalget har falt kraftig de siste årene, det gjenspeiler seg også i bruktmarkedet.

– Mange er rett og slett veldig skeptiske til biler med dieselmotor. Det gjør at disse bilene opplever et betydelig verditap og har blitt tungsolgte,sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Han følger bilmarkedet tett og er ikke overrasket over det som nå skjer i Tyskland:

– Kjære Oslo-byråd: Dette er helt på trynet

Verditapet er viktigst

– Nei, også der har myndighetene gått ut med dieselforbud i flere byer, samtidig som det prates mye om at dieselbiler kommer til å bli dyrere å eie og bruke de kommende årene. Det gjør naturligvis mye med psykologien i markedet. Dette skjer samtidig med at elbilene og de ladbare hybridene kommer for fullt. Bilkjøperne blir rett og slett veldig usikre. Og da velger de det som føles tryggest, de dropper å kjøpe dieselbil, sier Møller Johnsen.

– Men gjør de rett i det?

– Akkurat det finnes det nok ikke noe "riktig" svar på. Her handler veldig mye om psykologi. Den viktigste faktoren oppe i dette er verditapet. Hvis dieselbilene faller mye raskere i verdi enn biler med andre drivlinjer, vil man i praksis tape mye penger på å kjøpe dieselbil. Det er naturligvis viktig for veldig mange. Og så er det nok slik at når utviklingen først er i gang, da skal det veldig mye til for å stoppe den. Derfor har vi nok bare sett starten på dette, mener Møller Johnsen.

LES OGSÅ: Derfor kan det fortsatt være smart å kjøpe dieselbil

Usikkerhet også i Norge, se mer i videoen under: