G-14-laget fra Odda ble forsinket til Barcelona etter Norwegiantrøbbel i sommer. Nå har de fått tusener i erstatning.
G-14-laget fra Odda ble forsinket til Barcelona etter Norwegiantrøbbel i sommer. Nå har de fått tusener i erstatning.

Flyselskapene sparer millioner på at du er sløv:

Hele fotballaget fikk 144.000 kroner etter flyforsinkelse

Flyselskapene skylder flere titalls millioner etter sommerens flyforsinkelser. Fotball-gjengen fra Odda har nå fått 144.300 kroner i erstatning fra Norwegian.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er strenge EU-regler som gjør flyselskapene erstatningsansvarlige ved forsinkelser. Og det er ikke mange timene som skal til før du som passasjer har krav på betydelig erstatning.

Flytid, avstand og hvor stor forsinkelse avgjør summen, men hvis for eksempel tekniske problemer forsinker et fly med tre timer, utløser det tusenlapper i erstatning.

Da Norwegian slet med bemanningen i sommer, var det mange som ble rammet. Blant andre en gjeng fra Odda som skulle på fotballtur til Barcelona. De gikk glipp av åpningskampen sin da flyet deres ble kansellert.

– Denne uka har samtlige i reisefølget vårt på 39 personer fått innfridd kravet på 3700,-, sier en fornøyd Gry Folkvord til TV 2.

Hun var med som en av de voksne på turen og var fortvilet over at bemanningsproblemer i Norwegian ødela turen i sommer. I ettertid søkte laglederne på nettet etter opplysninger om hva de kunne ha krav på. De sendte så et felles krav til Norwegian, og nå er hun lettet over at klagen førte fram.

– Guttene fikk aldri med seg åpningsseremonien og rakk ikke den første kampen i Barcelona, så det skulle bare mangle at Norwegian møtte kravene, men det har de altså nå gjort, sier hun og forteller at oppgjøret er ventet snart.

Se tabellen under for å beregne kravet ditt.

Det er ikke alltid forsinkelser gjør flyselskapet erstatningspliktig. Dersom kraftig uvær, streik eller annen ekstraordinær hendelse utenfor flyselskapets kontroll var årsaken, faller plikten bort. Rettighetene endres også dersom passasjeren er varslet i god tid, men mange tror de har fått det de har krav på hvis de får ny billett til bestemmelsesstedet. Det stemmer ikke.

Sparer millioner

Forbrukerrådet mener svært mange passasjerer ikke kjenner til rettighetene sine. De anslår at under 20 prosent krever erstatningen som venter på dem hvis de klager. For erstatningen kommer ikke av seg selv.

– Det kan føles vanskelig å klage, derfor har vi laget en egen flyrettighets-kalkulator nettopp for å hjelpe folk, sier Thomas Iversen, juridisk rådgiver i Forbrukerrådet.

Det er ingen tvil om at flyselskapene sparer flere millioner kroner på at folk dropper å hevde sin rett. De har plikt til å informere om passasjerenes rettigheter, men det er varierende praksis rundt dette, sier Iversen.

– Vi ser en positiv utvikling i antall forbrukere som klager, men vi jobber stadig for å informere slik at enda flere får pengene sine ved forsinkelse, sier juristen.

Dersom flyselskapet bestrider kravet, kan passasjerer få gratis hjelp hos transportklagenemnda.

Vil hjelpe

Selskapet Airhelp, som har som forretningsidé å hjelpe passasjerer med å få utbetalt erstatningen sin, mener flere enn 20 000 passasjerer ble rammet av forsinkelse på norske flyplasser bare i sommer.

Hvis alle krever erstatning utgjør det mer enn 60 millioner kroner for de ulike flyselskapene, viser deres beregninger.

De har sett nærmere forsinkelser ved norske flyplasser og mener at mellom 24. juni og 4. august var 174 flyvninger forsinket av årsaker som gjorde selskapene erstatningspliktige. Dermed kan mer enn 20 788 passasjerer være rammet.

– I mange tilfeller er det også svært vanskelig å få flyselskapene til å innrømme erstatningsansvar, og derfor er det mange som ikke orker å følge opp kravet sitt, sier Mia Anfinsen, landssjef for AirHelp Norge.

FORSINKET FRA USA: Mange Norwegian-passasjerer ble kraftig forsinket fra USA. De har trolig krav på 5600 kroner i erstatning hver.
FORSINKET FRA USA: Mange Norwegian-passasjerer ble kraftig forsinket fra USA. De har trolig krav på 5600 kroner i erstatning hver. Foto: Robert Henriksen/TV 2

Norwegians pressetjeneste sier de ikke har oversikt over hvor mange som har fått erstatning utbetalt dem.

– Disse kostnadene har ikke vært vårt fokus. Isteden har vi fokusert på å ta hånd om de passasjerers om rammes av forsinkelse, sier presseansvarlig Charlotte Holmberg Jacobsen til TV 2.

Tre år tilbake i tid

Anfinsen sier de opplever at det er stor forskjell på hvor flinke flyselskapene er til å etterkomme kravet. Særlig lavprisselskapene er vanskeligere å klage hos enn de store aktørene. Men erstatningen gjelder uansett hvor mye eller lite du betalte for billetten.

Dersom dette er nyheter for deg, kan du prøve å finne ut om du har vært forsinket de siste årene. Erstatningsplikten gjelder nemlig tre år tilbake i tid.

Distanse: Inntil 1500 km (Eks. London, 1200 km)

  • 2 timer forsinket - Krav på mat
  • 3 timer forsinket - Krav på Mat + 250 euro (2300 kr)
  • 4 timer forsinket - Krav på mat + 250 euro (2300 kr)
  • 5 timer forsinket - Krav på mat + 250 euro eller refusjon av billett

Distanse: 1500-3500 km (Eks. Barcelona, 2135 km)

  • 2 timer forsinket - Ingen erstatning
  • 3 timer forsinket - Krav på mat + 400 euro (3700 kr)
  • 4 timer forsinket - Krav på mat + 400 euro (3700 kr)
  • 5 timer forsinket - Krav på mat + 400 euro eller refusjon av billett

Distanse: Mer enn 3500 km (Eks. Kanariøyene, ca 4000 km)

  • 2 timer forsinket - Ingen erstatning
  • 3 timer forsinket - Krav på 600 euro (5600 kr)
  • 4 timer forsinket - Krav på mat + 600 euro
  • 5 timer forsinket - Krav på mat + 600 euro eller refusjon av billett