Volkswagen har hatt stor suksess med familie-SUVen Tiguan i to generasjoner. Nå gjør de seg klare til å satse i klassen under. De har nemlig akkurat vist fram nykommeren T-Roc for første gang. Og det er en bil som virkelig kan bli brysom for konkurrentene.

Målsetningen til VW er å følge opp Tiguan-suksessen og gjøre T-Roc til en av bestselgerne i klassen. For øvrig en bilklasse som vokser fort og som spiser markedsandeler både fra større SUV-er – og fra tradisjonelle personbiler.

Her kombineres høy sittestilling med kompakte dimensjoner. VW sier selv at T-Roc er myntet på en rekke kundegrupper, og skal passe like godt til aktive single, familier som setter pris på fleksibiliteten en bil som dette gir – og par med voksne barn.

Stort bagasjerom

I likhet med Tiguan er T-Roc basert på VWs plattform kalt MQB. Det betyr at den strukturelle basisen er lik, men de to modellene har individuelle karosserier og interiørlayout. VW lover at komfortnivået i T-Roc vil være på samme nivå som Golf.

T-Roc er drøyt 4,2 meter lang (25 centimeter kortere enn Tiguan) og har en akselavstand på 2,6 meter. Takket være forholdet mellom bredden på 1,82 meter og høyden på 1,57 meter, fremstår T-Roc som en av klassens mest dynamiske biler.

Det gjør også at bilen har et lavere tyngdepunkt – som igjen skal bidra til gode kjøreegenskaper. Den lange akselavstanden gjør at T-Roc har god innvendig plass til både passasjerer og bagasje. Med alle fem seter i bruk rommer bagasjerommet 445 liter målt fra gulv til toppen av bakseteryggen. Dersom man feller ned baksetene vil man ha hele 1.290 liter bagasjeplass tilgjengelig.

T-Roc har med seg flere designelementer vi kjenner fra Volkswagens eksisterende modeller, samtidig er den en god del mer sporty enn storebror Tiguan.
T-Roc har med seg flere designelementer vi kjenner fra Volkswagens eksisterende modeller, samtidig er den en god del mer sporty enn storebror Tiguan.

Så billig kan du få folke-SUVen nå

Mye utstyr

T-Roc skal være spekket med moderne teknologi, og kan blant annet by på en ny generasjon av det heldigitale instrumentpanelet Active Info Display, samt topp moderne infotainment-systemer med skjermstørrelse på åtte tommer.

Dette i kombinasjon med Volkswagen App Connect (standardutstyr) gir kunden muligheten til å speile innhold fra sin egen smarttelefon. T-Roc kan også leveres med et klasseledende utvalg av førerassistansesystemer. Alle modeller vil leveres med Lane Assist, Front Assist med fotgjengerovervåkning og City nødbrems, samt trøtthetsvarsling som overvåker sjåførens tilstand og varsler når det er på tide med en pause.

Bilen vil også være tilgjengelig med en rekke assistansesystemer som ekstrautstyr. Blant disse er adaptiv cruisecontroll, blindsoneovervåkning, parkeringsassistent, lysassistent og køassistent

VW satser på et ganske særpreget interiør. Standardutstyret er rikholdig, dessuten kan kundene velge mellom svært mye ekstrautstyr.
VW satser på et ganske særpreget interiør. Standardutstyret er rikholdig, dessuten kan kundene velge mellom svært mye ekstrautstyr.

Privatleasing har doblet seg på bare to år

Flere motoralternativer

Ved lansering kan T-Roc leveres med tre forskjellige drivlinjer. Innstegsmodellen har en 1-liters TSI-motor som yter 115 hestekrefter i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse og forhjulsdrift. Kundene som ønsker 4MOTION firehjulsdrift kan i første omgang velge mellom en 2,0 TSI bensinmotor med 190 hestekrefter og en 2,0 TDI dieselmotor som yter 150 hestekrefter.

Begge disse modellene leveres med syvtrinns DSG automatgir. I løpet av første halvår 2018 vil T-Roc også være tilgjengelig med en 1,5-liters TSI-motor med syvtrinns DSG og forhjulsdrift, samt en 2,0 TDI-motor med 190 hestekrefter og firehjulsdrift.

Sommeren 2018 vil man også kunne bestille T-Roc med en 1,5 TSI-motor som yter 150 hestekrefter i kombinasjon med både 4MOTION firehjulsdrift og syvtrinns DSG. I Norge forventes det at de fleste kundene vil velge modellene med firehjulsdrift og DSG automatgir.

Så langt sier ikke VW noe som en eventuell ladbar hybrid, eller en elektrisk utgave.

VW lover klasseledende plassforhold ti kupéen, bredden i baksetet imponerende bra ut.
VW lover klasseledende plassforhold ti kupéen, bredden i baksetet imponerende bra ut.

Nå kan du spare nesten 100.000 kroner på bestselger-SUVen

Til Norge i slutten av året

– Vi har forventninger om at T-Roc vil bli like populær som storebroren Tiguan har vært i mange år. Vi vet at dette er et segment som stadig vokser i Norge, og med T-Roc har vi en modell som bør treffe markedet godt på de aller fleste punkter, sier Kai Robert Solheim, direktør for Volkswagen.

De første utgavene av den nye modellen vil komme til Norge i slutten av 2017 og begynnelsen av 2018. Det vil imidlertid åpnes for forhåndsbestilling allerede i slutten av september.

PS: Lurer du på hvorfor bilen heter T-Roc? Jo, T-en refererer til bilens "stamfedre", Tiguan og Touareg. ”Roc”-delen av navnet stammer fra engelske ”Rock” og spiller på at modellen er posisjonert for å kombinere de robuste kvalitetene til en SUV, med smidigheten til en bil i kompaktklassen. Så vet vi det!

Bakfra synes det godt at bilen er bred og lav. Dette skal bli ett av de mest sporty alternativene i klassen.
Bakfra synes det godt at bilen er bred og lav. Dette skal bli ett av de mest sporty alternativene i klassen.

Dette kunne blitt en stor suksess – men kommer ikke til Norge

Se mer av interiøret i T-Roc i videoen under: