– Jeg hadde prøvd alle dietter og metoder som var mulig å prøve, også piller, sier Irina Lee om kampen for å gå ned i vekt.

Det toppet seg for henne da hun hadde trent og løpt to halvmaraton i 2015, og i ettertid så bilder av seg selv der hun var «fit but fat».

Da hun gikk på vekten tre uker senere hadde hun i tillegg gått opp i vekt fordi hun ikke lenger løp 30 km dagen.

Så kom hun over slankekuren «Bright Line Eating» på Facebook. Slankemetoden går blant annet ut på å kutte ut sukker og mel.

Avhengighet

Metoden «Bright Line Eating» er utviklet av psykolog Susan Pierce Thompson.

Hun har selv vært sykelig overvektig og dopavhengig.

Etter å ha blitt avruset tok hun blant annet en doktorgrad i nevropsykologi. Basert på kunnskap om avvenning og psykologiske teknikker utviklet hun slankemetoden som har tatt USA med storm.

– Hvis du tenker over det, er sukker og hvitt mel narkotika. Vi tar sunne, grønne planter som man kan spise som de er, trekker ut essensen av dem og raffinerer dem til et hvitt pulver. Ikke alle hjerner er sårbare for dette, akkurat som at ikke alle sårbare for kokain og heroin, sier hun.

Hun mener slankemetoden fungerer for dem som er mer disponert for avhengighet.

Teknikken går ut på å lære deg å automatisere sunne valg og bruker psykologiske teknikker som omkoder dine reaksjoner på visse typer mat. Da trenger du ikke ren viljestyrke for å lykkes men kan lene deg på gode vaner.

Veier maten

Dette har åpenbart fungert for Irina Lee. Hun har gått ned 20 kilo med metoden, og gir nå ut den norske utgaven av boka om slanketrenden, «Spis deg fri».

I tillegg til å kutte ut sukker og mel, spiser hun nå kun tre måltider om dagen. Maten veies før hvert måltid.

– I begynnelsen er veiing viktig for å begrense mengder. Da jeg var ferdig med den åtte ukers intensive fasen og kunne gå over til vanlig kosthold er veiing fortsatt viktig, men denne gangen for å sørge for at man spiser store nok mengder med det man trenger, forklarer Irina.

I sosiale situasjoner kan det være vanskelig å opprettholde kostholdet, men Irina setter hensynet over egen helse foran det å være en god gjest.

Fakta: Bright Line Eating

Metoden tar utgangspunkt i fire ufravikelige regler: ikke sukker, ikke mel, tre måltider om dagen, og en bestemt mengde til hvert måltid.

Man kan følge nettkurs eller fysiske kurs.

Bright Line Eating-boka er en bestselger i USA. Den er akkurat gitt ut av Irina Lee i Norge som «Spis deg fri», og gikk rett inn på bestselgerlistene også her.

Forskning viser at det i gjennomsnitt tar 66 dager å endre en vane.

Skeptisk til forbud

Guro Smedshaug er klinisk ernæringsfysiolog og fungerende avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.

Hun forteller at «Bright Line Eating» ikke bryter med de generelle kostholdsreglene, men at Helsedirektoratet er skeptiske til å forby matvarer og veiing av mat.

Vi er enige i at det er fint å redusere inntak av sukker og hvitt mel, men vi har ingen forbud. Å kutte matvarer og måtte veie maten kan oppfattes som en hindring i hverdagen.

Smedshaug er tydelig på at et sunt kosthold skal kunne integreres i livet og ikke gjøre det vanskeligere.

– Vi i Helsedirektoratet oppfordrer folk til å ikke gå for hardt ut. I et ellers sunt kosthold så skal det være rom for alt. Vi skal nyte matglede og samvær. Du kommer langt med å ta bort de matvarene som inneholder mye sukker og mel i hverdagen, som for eksempel godteri og bakverk, sier hun.