Noe av det morsomste med bilhobbyen er mangfoldet. Det finnes en bilmodell for absolutt alle. Uansett, smak, behov og interesse. Alt fra ørsmå racerbiler med 4 millimeter bakkeklaring beregnet på banekjøring og slett asfalt. Til den andre ytterligheten som er store, høye terrenggående kjøretøyer som ikke behøver vei i det hele tatt. Og alt annet midt i mellom.

Bilen Gabriel Ånerud fra Bjørnevatn – ikke langt fra Kirkenes – nå skal selge nærmer seg den sistnevnte ytterligheten. Her snakker vi en GAZ-66-11 fra 1988.

Dra hvor du vil – og bli der

Helt siden jeg var en liten unge har jeg ønsket å skaffe meg en skikkelig offroad-lastebil. GAZ-66 ble naturlig nok drømmelastebilen da jeg var i Russland for første gang. Jeg har eid den siden jeg kjøpte den av oberst Morozov i august 2016.

– Følelsen av å kunne dra absolutt hvor du vil, og bli der, er utrolig. Jakt og fiske oppleves på en helt annen måte og er helt fantastisk. Det forteller Gabriel på vårt spørsmål om hvorfor han kjøpte nettopp denne bilen.

En bil som er både litt sær og såpass spesiell at den ifølge Gabriel er den eneste i Norge.

– Ja, den skal være det. Jeg har sjekket det med Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), forklarer han.

Men nå er den spesielle bilen tilsalgs.

Nå er det helt slutt for denne bilen

Tørst på tur

– Hele livet har jeg ønsket meg en karriere i Forsvaret. På nyåret begynner den forhåpentligvis, og da må jeg la GAZ-arven gå videre, sier han om grunnen til at han nå har lagt bilen ut til salgs..

Disse bilene er legender og brukes forsatt av Forsvaret i Russland. Faksimile fra finn.no
Disse bilene er legender og brukes forsatt av Forsvaret i Russland. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og bildene her:

– GAZ-66'en er kjent som en legende i østblokklandene. Alle som har vært eller er i aktiv tjeneste, har god kjennskap til denne. Det er gjerne det eneste kjøretøyet som kommer seg frem absolutt over alt - mye grunnet innebygget vinsj og ikke minst mekaniske difflåser på begge drivakslingene, utdyper den ivrige selgeren.

Men han legger også til:

Akkurat som med oss mennesker blir man mer tørst når man er ute på tur. I skog og mark bruker den gjerne fire liter på mila i lavgir, mens på langkjøring så er vi nærmere 1.8-2 liter på mila. Ved rundt 90-100 km/t er det slett ikke så ille, mener Gabriel.

Han forteller at bilen ble produsert av GAZ i 1988 for det Sovjetiske forsvaret, og gikk i Olenegorsk militærkrets frem til midten av 2000-tallet.

– Da bestemte en oberst (han jeg kjøpte bilen fra) seg for å ta den ut av tjeneste som mobilt feltverksted og gi den i gave til seg selv. Siden da har han kjørt den under 10.000 kilometer og hovedsaklig hatt den stående på tørt lager, forteller selgeren.

Les også: I sommer skulle Saab ha fylt 70 år

Doningen fungerer perfekt som bobil også! Foto: Privat.
Doningen fungerer perfekt som bobil også! Foto: Privat.

Bil og jaktbu i ett

Motoren er en 4,2-liters bensinmotor. Ytelsen er på noe beskjedne 114 hestekrefter og hele doningen veier godt over 4,5 tonn. Så – ja, dette er en forholdsvis grovbygget doning.

Bilen har ikke gått mer enn drøyt 60.000 kilometer siden den var ny i 1988. Prisen er Gabriel litt usikker på. Det er jo ikke så mange å sammenligne med, men han har satt en prisantydning på 160.000 kroner. Så er han åpen for bud, men ikke skambud, derfra.

– Jeg la ut annonsen rundt midnatt, og i løpet av natta fikk den over 500 visninger. Så jeg har fått nesten overraskende mange henvendelser.. Men enn så langt har det ikke resultert i noe salg, sier Gabriel.

– Påbygget er av militær grad med ytre lag av aluminium, og isolert mellombelegg, 14 vinduer med tilhørende gardiner. Den ble først utstyrt med dreiebenk og mekaniske instrumenter for å lage våpen- og kjøretøysdeler i felt. Da dette ansvaret havnet på KamAZ og Ural-lastebilene, bygde de om interiøret i forsvaret for å bruke den som kommandoenhet der befal/offiserer oppholdt seg under øvelser osv. De utstyrte den med en vedovn som brenner varm nok til å holde badstue, forteller han.

Det er jo ikke så lenge til jakta starter. Så trenger du både en jaktbu og å kommer deg fram, enten til skogs eller fjells, så har du faktisk muligheten til å slå to fluer i en smekk nå. Bare husk å sjekke om den får plass i garasjen først...

Les også: Dette er en annen terreng-tøffing!

Video: Slik havner en helt vanlig familiebil i Guinness Rekordbok