Bilister som sovner bak rattet utgjør en fare både for seg selv og andre som ferdes i trafikken.

Undersøkelser har vist at nesten halvparten av norske bilførere har opplevd dette, med en klar overvekt på mannlige sjåfører.

I sommer har Utrykningspolitiet (UP) gått ut med en klar og tydelig advarsel. De henviser blant annet til en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt, der det opplyses at hele 7 prosent har opplevd å duppe av eller sovne bak rattet, bare det siste året.

Som å kjøre med promille

UP-sjef Runar Karlsen forteller at en søvnig sjåfør kan straffes på samme måte som en som er påvirket av rusmidler. 17 timer uten søvn tilsvarer samme risiko som å kjøre med alkoholpromille på 0,5.

– Trøtte sjåfører som kjører uaktsomt kan straffes med opp til ett års ubetinget fengsel, sier Karlsen, på UPs egen Facebook-side.

Han legger til at fengselsstraff tilhører sjeldenhetene ettersom trøtthet ikke kan måles i blodet.

Skrekktall: 140.000 kjører i rus hver dag i Norge

Økonomiske konsekvenser

UP har også lagt ut en film tatt opp av deres mannskaper, dette viser en en situasjon med mulig sovning bak rattet. Den kan du se øverst i denne saken.

En tidligere undersøkelse gjort at Statens vegvesen viser at de fleste søvnulykkene skjer mellom kl. 16 og 18 – eller mellom 02.00 og 05.00. Søvnulykker har ofte alvorlig utfall, med skade eller død.

Ifølge Vegtrafikkloven er det forbudt å kjøre når du er trøtt og sliten. Om du sovner og havner i en ulykke, kan det også få økonomiske konsekvenser. Forsikringsselskapet kan avkorte forsikringen din, eller framsette et regresskrav mot deg.

Varslet om kontroll, det skulle han ikke gjort...

Viktig sikkerhetsutstyr

Kjører du i 80 km/t og dupper av i to-tre sekunder, mister du oversikten over veien i mer enn 50 meter foran deg. Da kan mye skje innen du våkner opp igjen.

I dag er mange veier i Norge utstyrt med såkalt romlefelt. Disse er frest ned i asfalten og gir føreren et tydelig signal om at hun eller han er i ferd med å krysse veioppmerkingen.

Mange biler har også utstyr som registrerer om føreren er trøtt, og advarer om det. Dette var i starten forbeholdt dyrere biler, men har etter hvert blitt tilgjengelig på svært mange nybiler.

I fjor fikk UP et nytt bilmerke, les mer om det her

Volvo var tidlig ute med et system som overvåker føreren og gir beskjed når det er på tide med en pause – og kanskje en kaffekopp.
Volvo var tidlig ute med et system som overvåker føreren og gir beskjed når det er på tide med en pause – og kanskje en kaffekopp.