Dette kan løse et dyrt problem

Vises allerede neste måned, og skal gi mange fordeler.

Det nye konseptet har mange fordeler i forhold til tradisjonelle bremser. Foto: Continental.
Det nye konseptet har mange fordeler i forhold til tradisjonelle bremser. Foto: Continental.

Fastrustede bremser, rustne bremseskiver og dermed svekket bremseeffekt har de siste årene vært et økende problem. Det er også en av de mest vanlige anmerkningene på EU-kontroll av bilen.

I tillegg er det kostbart. Må man bytte komplette bremser på alle fire hjul, med skiver, klosser og caliptere kan prisen i verste fall komme opp i flere titusen kroner. En utgift som de fleste av oss kan klare seg godt uten.

Festes rett på felgen

Continental viser oss nå en helt ny type bilbremser, som kan spare bileiere for mange penger.

Bremsene kalles New Whel Consept og skal redusere risikoen for nettopp rust. På dette konseptet festes store bremseskiver av aluminium rett på felgen, i stedet for på hjulnavet.

Dette gjør det mulig å ha bremseskiver med stor diameter, samtidig som de ikke ruster om de ikke brukes så hyppig, fordi de er laget i aluminium.

Det er en grunn til at flere og flere punkterer

Lettere

Aluminiums-bremseskivene leder vekk varme effektivt, noe som gjør at bremseskivene raskere nedkjøles etter bruk.

Et annet viktig aspekt er vekten som reduseres betydelig i forhold til tradisjonelle bremser. Aluminium veier mye mindre enn støpegodset som dagens bremseskiver er laget av.

Store og lette bremseskiver i aluminium som festes rett på felgen, det er slik Continental ser for seg morgendagens bremser.
Store og lette bremseskiver i aluminium som festes rett på felgen, det er slik Continental ser for seg morgendagens bremser.

Continentals tester viser at de nye aluminiums-bremseskivene ikke er utsatt for nevneverdig slitasje. Det er bare bremseklossene som behøver å byttes. Bremsecaliperne kan også gjøres lettere, mer stabile og stivere med det nye systemet.

Franske biler – er de egentlig bedre enn sitt rykte?

For elbiler først

Vedlikeholdet av disse bremsene skal også være enklere. Ved behov for å bytte enten bremseklosser eller bremseskiver, behøver man ikke å demontere noe annet enn hjulet, da hele bremseanordingen er festet på selve felgen.

Det nye bremsekonseptet som er i første omgang utviklet med tanke på elbiler. De har et annet bremsemønster enn fossile biler, på grunn av kraftigere motorbrems/regenerering av energi. Det er ventet at systemet vises på bilutstillingen i Frankfurt i september.

Rustne bremser: Dette sliter mange elbil-eiere med

Video: Dette er den nye "folkebilen" fra Tesla