Jeep har en sterk merkevare – samtidig som salget har økt kraftig de siste årene. Det gjør dem også svært attraktive for andre aktører.
Jeep har en sterk merkevare – samtidig som salget har økt kraftig de siste årene. Det gjør dem også svært attraktive for andre aktører.

Et av verdens mest kjente bilmerker kan bli kinesisk

Målet er å bli størst på SUV.

De har røtter tilbake til andre verdenskrig og har en av de sterkeste merkevarene innen bilbransjen. De siste årene har Jeep vært en del av Fiat Chrysler Automobiles (FCA), men slik er det ikke sikkert at det vil fortsette å være.

Kinesiske Great Wall har nemlig gjort det klart at de ønsker å overta Jeep. De er i dag Kinas syvende største bilprodusent, i fjor solgte de drøyt en million biler. Great Wall har også flere ganger signalisert at de har planer om stor, internasjonal lansering, men så langt har vi ikke sett mye til det.

Åpen for samarbeid

Jeep solgte på sin side 1,4 millioner biler i fjor, og er det klart viktigste merket hos FCA. Dette konsernet ble til da Fiat kjøpte amerikanske Chrysler. Ambisjonene er store, men så langt har FCA slitt med å innfri dem. Det er særlig de italienske merkene som er problemet her.

Så har da også FCA-sjef Sergio Marchionne mange ganger sagt klart og tydelig at han er åpen for samarbeid med andre merker, blant annet for å få ned utviklingskostnadene. Så langt har ikke FCA villet kommentere utspillet fra Great Wall.

Great Wall er blant annet store på pickup, nå er det kjent at de ønsker å overta Jeep.
Great Wall er blant annet store på pickup, nå er det kjent at de ønsker å overta Jeep.

Les mer: Vil ikke gi seg før han har skapt verdens største bilprodusent

Nye eiere har gjort mye riktig

Nå kan altså resultatet i stedet bli at de selger Jeep. Men hvis merket i praksis legges ut til salg, er det grunn til å vente at Great Wall vil få konkurranse. I bilbransjen blir det spekulert at giganten General Motors (GM) kan være interessert. De la ned offroad-merket Hummer i forbindelse med finanskrisen og har slik sett et hull i sitt modellutvalg som Jeep kan fylle.

Volkswagen er et annet konsern som helt sikkert kan komme på banen. De har i mange år slitt med å etablere seg skikkelig i det amerikanske markedet. En overtagelse av Jeep vil kunne løse det problemet i en fei.

Hjemme i USA vil nok mange reagere sterkt hvis Jeep får kinesisk eier. Men for merket selv kan en slik løsning være positiv. Både Volvo og Jaguar/Land Rover er gode eksempler på at nye, asiatiske eiere har gjort mye riktig. Mens Jeep i dag nok på en del områder kan være hemmet av å bare være ett av mange merker hos FCA.

Benny ble overrasket: – Så fin veteranbil du har!

Krise-tall i Norge

Great Walls ambisjon er å bli størst i verden på SUV-er. De vil de neppe kunne klare på egenhånd. Men sikrer de seg Jeep, stiller det seg naturligvis annerledes.

I det norske markedet har Jeep i perioder solgt bra med biler, men de siste årene har de vært nede i en skikkelig bølgedal. Bytte av importør har heller ikke hjulpet her.

Så langt i år er tallene virkelig krisepreget. Bare 10 nye biler er solgt, mot 38 på samme tid i fjor. Med det er Jeep nummer 34 blant merkene på registreringsstatistikken her til lands.

Denne Jeepen kan være et lite kupp i bruktmarkedet

Renegade er Jeeps minste modell, den selger godt i mange markeder.
Renegade er Jeeps minste modell, den selger godt i mange markeder.

Heftig firehjulstrekker, se mer i videoen under: