Akkurat ute: Aldri har BMW-en vært råere!

Og er du rask på labben kan du få en spesialutgave! Se video og bildeserie:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

21. august 2017 kommer til å bli husket blant BMW-entusiaster i lang tid. Det er nemlig dagen da de første offisielle bildene av 2018-utgaven av råskinnet M5 ble vist.

Bilen du ser bilder av her er rett og slett en historisk modell. For helt siden 1984 har M5-navnet vært en råsprek familiebil med bakhjulsdrift. Den nye utgaven får firehjulsdrift.

Når det ikke er mulig å få flere krefter ned i bakken gjennom bakhjulene, og behovet for mer grep melder seg, kobles nemlig forhjulene inn gjennom en overføringskasse koblet til girkassen med egen aksling til forhjulene.

Men fortvil ikke om du synes det høres helt feil ut. For BMW gir deg nemlig muligheten til å velge selv. Om du vil ha kun bakhjulsdrift, kan du velge det også!

Ja, her skal du kunne få det beste fra to verdener.

Én ting vil BMW-fansen elske med denne bilen

Detaljene som skiller

2018-utgaven av BMW M5 byr på få overraskelser når det kommer til designet. Det er egentlig lite som skiller den fra en vanlig 5-serie med M-styling.

Men noen detaljer avslører hvilket beist dette faktisk er: Manglende tåkelys i frontfangeren, karbontak, gullfargede bremsekalipre og digre, ventilerte bremseskiver, M-emblem i grillen og på forskjermen, speilhusene, diffusoren bak, en diskret leppe på koffertlokket og naturligvis de fire enderørene.

Og som vi allerede har avslørt – lydbildet blir rimelig heftig.

Dette kaller vi heftig stasjonsvogn

Godt trent

Under panseret befinner det seg fortsatt en twin turbo 4,4-liter. Men den nye utgaven av V8-motoren har fått et betydelig løft med tanke på effekten. Den er nå på 600 hk, med et dreiemonent på 750 Nm.

Resultatet av dette, kombinert med trekk på alle fire, er at du blir katapultet avgårde fra 0-100 km/t på 3,4 sekunder. 0-200 km/t tar kun 11,1 sekunder.

Det butter ikke før nåla står på 305 km/t. Vel og merke så lenge du bestiller M Driver's Package.

Denne klassikeren kan være en god investering

To røde knapper

På innsiden har det faktisk skjedd mer enn det pleier. M5 har fått et tydeligere særpreg. Blant annet kan du få tofargede seter med M5-logoen i nakkestøtten. I tillegg kommer det to røde knapper på rattet - like foran girhendlene. Dette er M-knappene, som vekker til live alle kreftene bilen har til rådighet, og kan programmeres til å hente opp fohåndsbestemte instillinger rundt chassis, girkasse, lyd, styre- og gassrespons.

Det er med disse knappene magien i M5 vekkes til live.

Startknappen er også blitt kledelig illrød.

Et stort digitalt instrumentpanel holder deg informert om hvilket kjøremodus du er i. Et nøkkelelement her er turtalls-varslingene og indikatorlyset som skifter farge for å vise at du bør gire, når du kjører med automatgirkassen i manuell funksjon.

Girspaken skiller seg også litt mer ut enn vanlig, også den med rød pynt og M-logo på.

Dette var verdens raskeste sedan

Spesialutgave

– Siste generasjon BMW 5-serie har virkelig lykkes med å finne sin plass i segmentet, og byr på teknikk og kjøreglede som både eksisterende og nye BMW-kunder vet å sette pris på, sier Marius Tegneby hos den norske BMW-importøren.

For de som er raskest ute i høst, er det mulig å bestille BMW M5 «First Edition», som kommer i et begrenset opplag på 400 eksemplarer på verdensbasis. Spesialversjonen vil merkes med serienummer i midtkonsollen, kommer med eksklusive farger og materialer, og utvidet utstyrsnivå.

Helt nye BMW M5 får sin premiere på bilutstillingen i Frankfurt i september, og lanseres første halvdel i 2018. Prisen er ikke klar.

Mercedes-verstingen er nesten for brutal