Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tøff bil – uten at det trenger å koste skjorta. Det er kjapt oppsummert hva Fords satsing på ST-Line handler om.

I løpet av kort tid har de lansert ST-Line på en rekke av sine modeller. Det handler om en stylingpakke som gir bilene det lille ekstra og som gir assosiasjoner til mer sporty modeller, uten at det er spesielt kraftfulle saker under panseret. En av dem er bilen du ser bilder av her: Kuga ST-Line.

For noen tusenlapper ekstra blir Fords familie-SUV mange hakk tøffere. Ja, en ellers ganske så anonym bil vekker faktisk oppsikt, særlig når den er knall rød.

Mye utstyr

Selve designpakken koster ikke mer enn 6.500 kroner. Da får du stor spoiler, mørktonet glass, bi xenon-hovedlys og aluminiumspedaler. Testbilen kler også 19-tommers felger i sort, de kommer på 5.800 kroner.

Startprisen på bilen med 2-liters dieselmotor på 180 hestekrefter, firehjulstrekk og powershift-automat er på 477.000 kroner. Med mye utstyr på plass, ender vi på 545.200 kroner.

Da har bilen blant annet automatisk bakluke, førerassistpakke med svært mye sikkerhetsutstyr, 8-tommers infotainmentskjerm, adaptiv cruisekontroll, motor- og kupevarmer, oppvarmet ratt, elektrisk panoramatak og innfellbart hengerfeste – for å nevne noe.

Hekken er den minst vellykkede delen av dette designet, her ser den både smal og høy ut.
Hekken er den minst vellykkede delen av dette designet, her ser den både smal og høy ut.

Focus ST – det er morsomme saker!

Ikke siste nytt

I forhold til hva du får for de pengene er ikke prisen på noen måte ublu. Likevel: Til rundt 550.000 kroner er det veldig mye å velge mellom på SUV-fronten, i denne prisklassen snuser vi også på premiummerkene.

De stjeler stadig flere kunder fra Ford og de andre mer folkelige merkene. ST-Line er et forsøk på å demme opp for det. Hvis du spekker opp for eksempel en Volvo XC60, Audi Q5 eller Mercedes GLC tilsvarende, ender du med en pris som er flere hundre tusen høyere. Likevel er det nok ikke veldig mange som vurderer en Kuga opp mot disse.

Her hører det også med til saken at bilen ikke lenger har nyhetens interesse. Kuga er over halvveis i livsløpet og fikk en oppgradering i fjor. Likevel merkes det at den ikke er siste nytt, særlig i interiøret. Det framstår som litt rotete, samtidig som materialkvaliteten er et godt stykke unna premiumnivå.

Svært mange knapper på midtkonsollen er med på å underbygge følelsen av at dette interiøret ikke er siste nytt.
Svært mange knapper på midtkonsollen er med på å underbygge følelsen av at dette interiøret ikke er siste nytt.

Kuga finnes også i luksusversjonen Vignale, les testen her:

Ikke ladbar hybrid

På kjøreegenskaper er den imidlertid en av klassens beste. Understellet leverer høy komfort, samtidig som den er involverende å kjøre. Her merker du ikke noe til SUV-krengning. Det er som å kjøre en helt vanlig stasjonsvogn, her har Ford klart å kamuflere den ekstra høyden bra.

180 dieselhester i en bil som dette høres i teorien bra ut. Men her er det faktisk ikke mer enn det behøver å være. 10 sekunder blank på 0-100 km/t avslører at motoren ikke er helt siste skrik. Det er greit med kraftoverskudd til vanlig kjøring, men her er flere av konkurrentene bedre.

Ford taper naturligvis også på at de ikke kan tilby bilen som ladbar hybrid. Det har tatt helt av i det norske markedet, samntidig som mange etter hvert har blitt svært skeptiske til å kjøpe ny bil med dieselmotor. Det er en av grunnene til at Kuga ikke kommer til å markere seg særlig på salgsstatistikkene framover.

Fra 100.000 i bruktmarkedet

Men når det er sagt: Er du i markedet for familie-SUV med firehjulstrekk, høy komfort og mye utstyr, er Kuga slett ikke noe dumt alternativ. Her får du mye bil for pengene, og du får også en bil som skiller seg litt ut fra mengden designmessig.

PS: Første generasjon Kuga kom på markedet i 2008. Du får nå de rimeligste eksemplarene fra rundt 100.000 kroner. Da snakker vi biler som gjerne har rullet et sted mellom 150.000 og 200.000 kilometer. Går du opp til 150.000 kroner, får du ryddige og fine biler som ikke trenger å ha gått veldig langt.

Andre generasjon fra 2013 av starter nå på rundt 200.000 kroner i bruktmarkedet.

Andre generasjon Kuga har ikke vært noen stor suksess for Ford her hjemme, i praksis er nok denne bilen litt sluttsolgt nå.
Andre generasjon Kuga har ikke vært noen stor suksess for Ford her hjemme, i praksis er nok denne bilen litt sluttsolgt nå.

Lyst på brukt SUV? Dette er de beste

En av konkurrentene: Se mer av Skoda Kodiaq i videoen under