Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I bilbransjen er det nå høyt fokus på selvkjørende teknologi.

En rekke produsenter jobber med dette og du kan allerede nå kjøpe biler som i praksis er helt selvkjørende, over lengre distanser.

Så langt er teknologien i hovedsak forbehold kostbare biler, noen av de første ute er Mercedes E-klasse og Tesla Model S/Model X. Men også de mer folkelige bilmerkene har kommet langt på dette området.

Spennende nyhet

For en tid tilbake var vi i Broom invitert til Fords forskningssenter i Belgia, hvor vi fikk en eksklusiv demonstrasjon av noe av det Ford da jobbet med på teknologifronten. Blant dette var en rekke sikkerhetssystemer, som skal kunne brukes i selvkjørende biler.

Bilprodusentenhar utviklet dette over i flere år, og nærmer seg en bredere lansering.

Tidligere i år kom nyheten om at Ford i løpet av fem år skal masseprodusere en selvkjørende bil uten ratt eller pedaler.

Når rattet forsvinner, vil det frigjøre mye plass på førersiden av bilene.
Når rattet forsvinner, vil det frigjøre mye plass på førersiden av bilene.

Les mer: Bilen svinger selv – før det smeller

Store vyer

Nå har de også sendt inn patentsøknad som en løsning som skal gjøre det enkelt å montere og demontere ratt og pedaler. Tanken er å gjøre det mest mulig rommelig og komfortabelt når bilen brukes i selvkjørende modus – og at det skal være en enkel sak å sette inn rattet og pedalene igjen.

Fords første helt selvkjørende bil skal være klar i 2021. Den skal produseres i et høyt volum og målsetningen er at den skal settes inn i kommersiell drift, enten som en selvkjørende taxi eller i et bildelingskonsept.

Ford-sjef Mark Fields har store vyer:

– Det neste tiåret vil bilindustrien preges av selvkjørende biler. De vil få like stor innflytelse på samfunnet som da Ford begynte å produsere biler på samlebånd for hundre år siden, sier Fields, i en uttalelse.

Dette er en av skissene Ford har sendt inn i forbindelse med sin patentsøknad på et system for avtagbart ratt og pedaler. Foto: Ford.
Dette er en av skissene Ford har sendt inn i forbindelse med sin patentsøknad på et system for avtagbart ratt og pedaler. Foto: Ford.

Han jobbet halve året – tjente 175 millioner

Uten ratt

Han mener den selvkjørende bilen på sikt vil kunne forbedre trafikksikkerheten og samtidig løse både sosiale problemer og miljøutfordringer for millioner av mennesker.

Bilen det er snakk om er en såkalt Society of Automotive Engineers (SAE) nivå 4-bil. Det betyr at den kjører helt på egenhånd og tar seg av alle trafikale utfordringer underveis. Alt skjer uten at sjåføren trenger å foreta seg noe.

I løpet av året skal Ford bygge ut sin flåte med selvkjørende testbiler. Totalt vil det være rundt 30 selvkjørende varianter av Ford Fusion Hybrid på veiene i California, Arizona og Michigan. Neste år vil antallet ytterligere tredobles.

LES OGSÅ: Frykter mange vil ha sex i selvkjørende biler

Volvo går i gang i Gøteborg, se mer i videoen under: