Her er den i konseptversjon, tredje generasjon av BMWs roadster Z4.
Her er den i konseptversjon, tredje generasjon av BMWs roadster Z4.

Her viser de frem en av sine lekreste biler

Neste år kan du kjøpe nye Z4.

Oppskriften er klassisk: Cabriolet med to seter og bakhjulstrekk. Lenge var det engelske biler som dominerte dette markedet – nå er det andre som kjører showet.

En av dem som har holdt tradisjonene i hevd de siste tiårene er BMW. Deres første Z3 var en folkelig og prisgunstig tolkning av de tradisjonelle roadsterne. Den ble etterfulgt av Z4 – og nå er det straks klart for helt ny.

Drar til ytterligere

På den årlige, eksklusive bilutstillingen "Concours d’Elegance" på Pebble Beach i California, drar BMW nå duken av det som foreløpig er en konseptbil: Concept Z4.

Den kommer med et oppsiktsvekkende design som røper litt av hvordan den endelige modellen vil se ut når den lanseres.

Dagens Z4 har fått mye skryt for designet – her drar BMW ytterligere til. Hvis produksjonsklar bil blir tilnærmet lik konseptmodellen, snakker vi her en modell som kommer til å flytte grensene i klassen. Her er det sporty og elegante linjer og proporsjoner som gir mer enn ett hint om superbil.

Det er nok grunn til å regne med at hekken blir litt tonet ned til produksjonsklar bil.
Det er nok grunn til å regne med at hekken blir litt tonet ned til produksjonsklar bil.

Fred kjøpte BMWs superbil – usett

Historiske røtter

Et relativt kort panser og skarpe overheng er med på å bidra til at sjåføreren (og passasjeren) sitter nesten midt i bilen.

Samtidig går man lenger tilbake i historien og henter elementer fra klassikere som BMW 328 Mille Miglia og BMW Z8.

Den velkjente haiformede fronten har blitt ytterligere skulpturert og panserets få og presise linjer viser oss den fremtidige retningen på BMWs designspråk.

Bakparten viderefører den karakteristiske BMW-roadsteren med et nytt og oppdatert formspråk. Det brede og lave designet av baksiden følger opp gjennom sideprofilen. Spesielt tydelige er linjene som skjærer gjennom karosseriet mellom for- og bakhjulene.

Her får du heftig bil på "billigsalg"

BMW drar til også i interiøret, her får vi et lite glimt av det.
BMW drar til også i interiøret, her får vi et lite glimt av det.

Skifte navn?

Innvendig er det rene flater og skarpe vinkler. Dette skal understreke den presise og minimalistiske estetikken som gjennomsyrer hele BMWs nye designkonsept.

Sammenlignet med dagens Z4 har bilen vokst både i lengde og bredde, akselavstanden har også blitt større.

Ryktene vil ha det til at BMW internt vurderte å skifte navn på bilen, til Z5 – nettopp for å synliggjøre at vi snakker betydelig endring fra forgjengeren. Men de endte til slutt på å videreføre et navn som nå har sterke tradisjoner.

Z4 blir mer muskuløs enn forgjengeren, her er det nok også grunn til å forvente klasseledende kjøreegenskaper.
Z4 blir mer muskuløs enn forgjengeren, her er det nok også grunn til å forvente klasseledende kjøreegenskaper.

Fra under 150.000 kroner

Første visning skjer altså nå i California. Så er det ventet at bilen skal debutere offisielt i produksjonsklar utgave på bilutstillingen i Geneve neste år. Det betyr sannsynligvis lansering til sommeren neste år.

PS: Har du lyst på Z4, men ikke råd til helt ny? I bruktmarkedet er det et bra utvalg av biler å velge mellom.

Prisene starter nå på under 150.000 kroner, da snakker vi 2004/2005-modeller av første generasjon, som ikke trenger å ha gått spesielt mye. I andre enden av skalaen må du opp i rundt 500.000 kroner for biler fra andre generasjon.

For brukt Z4 på autodb – klikk her:

For brukt Z4 på finn – klikk her:

Her kan du lese mer om Z4 i Brooms bruktbilguide

Vi gjør oppmerksom på at Broom og Autodb har samme eier.

Lyst på en mer praktisk BMW? Se video under: