Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tolv menn og en kvinne omkom i helikipterstyren ved Turøy 29 april 2016. Etter dette ble det innført flyforbud for to Super Puma modeller.

Tidligere i sommer ble flyforbudet opphevet, men hverken Bristow Norway eller CHC Helicopter Service har søkt Luftfartstilsynet om å få Super Puma modellene tilbake i luften.

– Ingen søknader

– Luftfartstilsynet har ikke mottatt noen søknader angående drift av Super Puma etter at flyforbudet ble opphevet og det nye sikkerhetsdirektiver trådte i kraft 20. juli i år, opplyser Morten Larsen, seksjonssjef for Luftdyktighet i Luftfartstilsynet.

Etter Turøy-ulykken som krevde 13 menneskeliv, ble i alt 26 Super Puma helikoptre som alle var godkjent for drift i Norge, satt på bakken.

Fjernet fra register

– Før ulykken var det registrert tjueen Super Puma av typen EC225 i Norges luftfartøyregister og fem AS332-L2. To EC225 har etter ulykken blitt fjernet fra norsk register. Det ene er ulykkeshelikopteret, det andre en annen EC225 som ble operert av CHC Helicopter Service, oppgir Larsen til TV 2.

Både Statoil og medlemsorganisasjoner til Nordsjøarbeidere har uttrykt at de ikke ønsker de to Super Puma modellene tilbake i drift.