Det finnes mange obskure studier der ute, og dette er definitivt en studie som er noe helt for seg selv.

Professor i markedspsykologi Gavan Fitzsimons ved Duke University's Fuqua School of Business i Nord-Carolina i USA står bak studien «Coke vs. Pepsi: Brand Compatibility, Relationship Power, and Life Satisfaction».

Her har han og temaet hans sett nærmere på effekten Pepsi og Cola har på forhold – om det å like forskjellige produktmerker har noe å si på hvor lykkelige folk er i sine forhold.

– Folk tror at kompatibilitet i forhold kommer at lik bakgrunn, religion og utdanning, men vi ser at disse tingene ikke kan fortelle hvor lykkelig du er i livet på samme måte som merkevarekompatibilitet, sier Fitzsimons ifølge Science Daily.

FORSKER PÅ FORBRUK: Gavan Fitzimons foran sine studenter på Duke University's Fuqua School of Business i Nord-Carolina. Foto: Duke Forward
FORSKER PÅ FORBRUK: Gavan Fitzimons foran sine studenter på Duke University's Fuqua School of Business i Nord-Carolina. Foto: Duke Forward

Påvirket av forbrukerkulturen

Ved å studere flere parforhold over to år, har han konkludert med at valg av produktmerker spiller en enorm rolle mellom partnere.

Parene ble spurt om sine preferanser innenfor blant annet brus, kaffe, sjokolade, øl og biler.

Forskerteamet fant ut at parene som har det best sammen, også er enige om hvilke produktmerker som er best.

Fitzsimons forklarer dette at vi som moderne individer i høy grad blir påvirket av vår forbrukerkultur, samt merkevarene vi velger å kjøpe.

I studien, som er publisert i fagbladet Journal of Consumer Research, kommer det frem at partnere som ikke føler at de kan påvirke partnerens oppførsel, ender opp med å bruke partnerens foretrukne produktmerker.

– Hvis du har lav makt i forholdet, og har en annen produktmerke-preferanse enn partneren din, kommer du til å ta deg selv i å ende opp med partnerens favorittmerker igjen og igjen, sier markedsprofessor og medforfatter Danielle Brick.

Lav makt = mindre fornøyd

Brick understreker at de aller fleste par ikke gjør det slutt fordi de ikke blir enige om hvilket produktmerke som er best, men...

– Det ender med av partneren som har lav makt blir mindre og mindre fornøyd, sier hun.

Og hun forklarer:

– Hvis du har en annen religion enn partneren din, vet du at dette blir et tema dere ikke kan jobbe dere gjennom, og at forholdet ikke kommer til å vare. På samme måte, hvis du liker Cola og partneren din liker Pepsi, kommer dere nok ikke til å gjøre det slutt på grunn av det, men 11 år inn i forholdet, når han eller hun fortsetter å komme hjem med Pepsi dag ut og dag inn, kan det starte en konflikt, påstår hun.

Brick mener at det kan være lurt å være åpen om hvilke produktmerker man liker før man innleder et forhold.

– Folk som leter etter kjærligheten burde kanskje vurdere å inkludere produktmerkepreferanser på datingsiden sin, sier hun.