Slik teaser Volkswagen sin nye, kompakte SUV. Det er ikke lenge til vi får se den i virkeligheten, og uten kamuflasje.
Slik teaser Volkswagen sin nye, kompakte SUV. Det er ikke lenge til vi får se den i virkeligheten, og uten kamuflasje.

Mye tyder på at dette blir en norsk bestselger

Debuterer i neste uke – se video:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er gode tider for alle som har lyst på SUV. De siste årene har det kommet en rekke nye modeller, og det finnes knapt et bilmerke som ikke har minst to eller tre SUV-er i modellutvalget sitt. Mange har flere også.

Her spenner det fra små og kompakte biler – til digre luksus-biler i millionklassen.

Når Volkswagen nå gjør seg klare til å lansere en helt ny modell, snakker vi en bil i den kompakte enden av skalaen. Deres nye T-Roc skal bli en direkte konkurrent til biler som Nissan Qasqhai (bestselgeren i klassen), Kia Sportage og Toyota CH-R – for å nevne noen.

Vi så konseptbilen allerede på bilmessen i Geneve for tre år tilbake. Nå er det like før den produksjonsklare modellen debuterer. Den skal vises første gang 23. august.

Avslører to bilder

Volkswagen har gitt oss noen bildedrypp på vei mot dette. Nå har de akkurat sendt ut en skisse av bilen, fra siden. Dessuten en videosnutt som avslører deler av designet.

Førsteinntrykket er at T-Roc fremstår som mer sportslig enn storebror Tiguan. Samtidig har den fått med seg de stramme linjene vi kjenner fra dagens Tiguan. Men her er de trukket enda et steg videre, noe som gjør at nykommeren fremstår lav, bred og dermed sportslig i uttrykket.

Denne skissen har VW sendt ut tidligere. Som vanlig er det nok grunn til å vente at hjulene blir ganske mye mindre på produksjonsklar bil...
Denne skissen har VW sendt ut tidligere. Som vanlig er det nok grunn til å vente at hjulene blir ganske mye mindre på produksjonsklar bil...

Så billig kan du få folke-SUVen nå

Kjøper seg ned

For Volkswagen blir det naturligvis viktig å sørge for at T-Roc skiller seg tilstrekkelig fra Tiguan. I praksis sikter Tiguan seg mot det tradisjonelle familiemarkedet. Den har plass til fem og bra med bagasje.

T-Roc er naturlig nok mindre, og dermed kanskje valget for single, par uten barn – eller godt voksne som ikke lenger trenger så mye plass som før. Mange av dem "kjøper seg ned" i størrelse når de bytter bil. Da blir det viktig å kunne tilby både komfort og utstyr som de er vant med. Det skal ikke være nødvendig å kompromisse på dette, selv om man velger mindre bil.

Privatleasing har doblet seg på bare to år

Elektriske drivlinjer

Når det gjelder drivlinjer opplyser VW at T-Roc skal leveres med både forhjulstrekk og 4Motion firehjulsdrift. Under panseret kommer det både bensin- og dieselalternativer.

Ryktene skal ha det til at innstegsmodellen får samme bensinmotor som vi finner i dagens Golf. Altså en tresylindret 1-liters motor som yter 110 hk.

Ekstra interessant for det norske markedet er hvis bilen også kommer som ladbar hybrid, kanskje også ren elbil. Ryktene går om dette, uten at VW har villet si noe om det. Det spekuleres også i en mild hybridløsning, som sørger for litt mindre forbruk og utslipp.

Til Norge tidlig neste år

I sum betyr dette at T-Roc garantert blir en bil konkurrentene skal få merke. Vi tar neppe mye feil hvis vi spår at dette vil bli en av bestselgerne i klassen fra neste år av.

VW her hjemme har tidligere opplyst at interessen for T-Roc er svært stor. Derfor har de åpnet for reservasjoner allerede, slik at bilen kan leveres raskest mulig.

De første bilene forventes til Norge i første kvartal neste år.

Nå kan du spare nesten 100.000 kroner på bestselger-SUVen

Se den første teaser-videoen av nye T-Roc i videovinduet under: