Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Ingen annen modell har solgt så godt for BMW som 3-serie. Den har vært på markedet i 42 år, og er akkurat nå inne i sin sjuende generasjon.

Den er tilgjengelig i en rekke ulike varianter, fra stasjonsvogn til cabriolet.

De litt eldre eksemplarene er svært populære blant ungdommer. Både fordi prisene nå begynner å bli hyggelige, og fordi dette er biler med ekstra fokus på kjøreglede. Bakhjulsdrift er stas, for mange!

Erik sin BMW er knalltøff – og diskret

Klassiker

Fjerde generasjon av 3-serie kom i 1998, og hadde internkode E46. Den tok mange steg videre fra generasjonen før, både med tanke på størrelse, kjøreegenskaper og design.

I dag regnes dette som en av de peneste variantene av 3-serie-generasjonene. Det er blitt en moderne klassiker – og dessuten et yndet objekt for styling og tuning i gatebilmiljøet.

Parkert ved siden av en BMW i "vanlig" gråfarge, ser en hvor spesiell farge det er på bilen til Mads Larsen.
Parkert ved siden av en BMW i "vanlig" gråfarge, ser en hvor spesiell farge det er på bilen til Mads Larsen.

Spesialfarge

Mads Larsen (19) fra Akershus er en av dem som har skaffet seg en E46 3-serie.

Men det er ingen hvilken som helst modell. For det første er det en Individual-utgave, som blant annet inkluderer spesiallakk, i tillegg er det en 330D.

Den betegnelsen betyr at bilen har en råsterk 3-liters dieselmotor under panseret. Og som om ikke det var nok, har Mads sørget for å gi den "litt" ekstra krefter, i tillegg.

Bli med på klassisk coupé-jakt i Tyskland

To generasjoner BMW 3-serie parkert sammen. Bilen til venstre er femte generasjon, som overtok etter bilen til høyre.
To generasjoner BMW 3-serie parkert sammen. Bilen til venstre er femte generasjon, som overtok etter bilen til høyre.

Råtass

Resultatet er at den nå yter rundt 260 hk. Det gjør underverker med prestasjonene.

– Den første turen jeg og kompisen min hadde etter at den ble tunet og hadde fått sveiset full eksos, er den beste opplevelsen jeg har hatt med bilen. Det var en helt magisk forandring. Bilen gikk fra å ha et godt drag til å bli et skikkelig beist, forteller han.

Aleksander vil ha mer pulver under panseret

Selv om bilen til Mads er ganske lav allerede, skulle eieren gjerne sett at den var enda lavere. Men siden det er en bruksbil, må det tas noen praktiske hensyn.
Selv om bilen til Mads er ganske lav allerede, skulle eieren gjerne sett at den var enda lavere. Men siden det er en bruksbil, må det tas noen praktiske hensyn.

Her kan du lese mer om Mads og bilen hans:

Bilen:

Merke, modell: BMW 330D.

Hvor lenge har du eid den?

– Jeg har eid bilen i 8 måneder.

Hva har du gjort med den?

– I mitt eie har jeg satt på nytt senkesett (supersport black evolution coilovers), fått på noen feite Japan Racing-felger som er 8,5" foran og 9,5" breie bak. Det gir den perfekte koncave looken på bakfelgene. Byttet ut til oransje blinkers og sotede blinklys på sidene. Full proff sveiset 2,5" eksos fra turbo og ut, med en liten lyddemper bakerst. Bilen ble også remappet av samme firma til steg 1,5 som da sier at skal yte 260 hk / 600 nm.

Liker best med bilen:

– Den spesielle fargen og draget i den fantastiske 3-liters dieselmotoren, også nyter jeg jo litt alle kommentarene jeg får på bilen – og alle blikkene, så klart.

Liker minst med bilen:

– Synes den skulle vært litt lavere foran utseendemessig, men det er en bruksbil, så har holdt den litt høy.

Beste opplevelse med bilen:

– Første kjøreturen jeg og kompisen min hadde etter remap og ny, full eksos. Helt magisk forandring og bilen gikk fra å ha et godt drag til å bli et totalt beist.

Framtidsplaner for bilen:

– Andre baklykter, kanskje senke den mer foran.

Drømmebil:

– Det er så mange, men jeg har fire favoritter: E30 M3, E46 M3, E60 M5 og nye M4.

Annet:

– Mange lurer på om bilen er omlakkert, men nei, det er den ikke. Dette er originalt fra fabrikken – det er en individual-farge. Den heter Messing Metallic og er utrolig kul. I solen blir den litt gull-/brun-aktig. I mørkt lys blir den mørkere grønn. Denne fargen er bare helt magisk.

BMW Z3 M Coupé - glemt versting er endelig blitt billig

Eieren:

Navn: Mads Larsen

Alder: 19 år

Bosted: Nes, Akershus

Litt om meg selv: – Jeg er en gutt på 19 år som er veldig bilinteressert. Jeg har hatt en kjærlighet for E46 siden lenge før jeg fikk lappen. Har vært gjennom et par E46er som alle har vært veldig ryddige biler, men har dessverre vært mye påkost. Jeg bestemte meg i vinter for å gå for den bilen jeg har siklet på siden jeg hørte om den: 330D M-sport. Denne har vært trofast de åtte månedene jeg har hatt den, eneste påkost er det jeg visste måtte byttes da jeg kjøpte bilen.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Mads om? Bruk kommentarfeltet under!

En gang var dette manges drømmebil