PASS PÅ: Bruk av smileys og emojis i jobbmailer får deg vil å virke inkompetent, skal vi tro forskere ved israelske Ben-Gurion University.
PASS PÅ: Bruk av smileys og emojis i jobbmailer får deg vil å virke inkompetent, skal vi tro forskere ved israelske Ben-Gurion University. Foto: Miguel Medina

Du gjør vel ikke denne e-post-tabben?

Hvis du vil bli oppfattet som kompetent og profesjonell på jobb, bør du styre unna smileyer og emojis i e-postene du sender.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange bruker emojis for å «myke» opp e-poster og meldinger.

Men, skal vi tro forskere ved de israelske universitetene Ben-Gurion University (BGU) og University of Haifa, samt Amsterdam University, fører emojier til at man i jobbsammenheng fremstår som inkompetent.

Professor Ella Glikson ved Fakultetet for industrielle ingeniørfag og ledelse på BGU, har ledet den verdensomspennende studien.

Resultatene ble nylig publisert i fagbladet Social Psychological and Personality Science.

– Folk antar at en smiley er et virtuelt smil, men funnene fra denne studien viser at det på arbeidsplassen – spesielt når du kommuniserer med en kollega for første gang – ikke stemmer, sier Glikson i en pressemelding.

Og:

– Våre funn viser beviser for første gang at – i motsetning til ekte smil – smileys ikke øker oppfatningen av varme, og faktisk minker oppfatningen av kompetanse.

Professoren forteller at effekten av smiley- og emijobruk kan være såpass ødeleggende, at hun råder folk til å unngå dem i jobbsammenheng.

Evaluerte kompetanse og varme

Gliksom og teamet hennes har fulgt 549 mennesker fra 29 forskjellige land.

Under studien ble deltakerne bedt om å lese en jobbrelatert e-post. Deretter ble de bedt om å evaluere kompetansen og varmen til avsenderen.

Alle deltakerne fikk den samme beskjeden, men bare halvparten av e-postene inneholdt emoijis.

Ingen av deltakerne som fikk emojis oppfattet avsenderen som varmere, og de oppfattet avsenderen som mindre kompetent.

– I jobbrelaterte e-poster, er ikke en smiley et smil, sier Gliksom.

Utvekslet mer informasjon

– Studien viste også at da deltakerne ble bedt om å svare på formelle spørsmål i e-posten, var svarene deres mer detaljerte og inneholdt mer informasjon når e-posten de fikk ikke inneholdt en smiley, sier hun.

Professoren sier at bruk av emojis og smileyer «undergraver informasjonsutveksling».

– Vi fant ut at oppfattelsen av lav kompetanse hvis en smiley er inkludert, sier hun.

Det viste seg også at hvis emoji-avsenderens kjønn var ukjent, antok de fleste deltakerne at meldingen var sendt fra en kvinne.