Mange vet ikke hva som er kravet til mønsterdybde i dekkene. Dessverre viser det seg også at mange slurver med å sjekke på sin egen bil, for eksempel i forbindelse med dekkskift.
Mange vet ikke hva som er kravet til mønsterdybde i dekkene. Dessverre viser det seg også at mange slurver med å sjekke på sin egen bil, for eksempel i forbindelse med dekkskift.

Ny undersøkelse: Mange kan ikke denne regelen

De eldste er faktisk verstingene.

Vet du hva som er kravet til minste tillatte mønsterdybde i dekkene på bilen din?

Det viser seg i praksis at mange ikke gjør det. Det får vi igjen bekreftet i en ny undersøkelse, gjort av analysebyrået InFact, på vegne av Continental.

Verst er det blant de eldre. Bare 24 prosent av de over 65 år svarte at minste tillatte mønsterdybde for sommerdekk er 1,6 millimeter, mens 39 prosent svarte at 3 millimeter er minstemålet for vinterdekk.

Mange vet ikke

Mange som svarte feil trodde imidlertid at reglene var strengere enn det som er tilfellet, og det er i det minste positivt, mener produktsjef i Continental Knut Knudsen.

– Alle som kjører bil bør naturligvis kjenne til reglene, men at mange tror tre millimeter er minste tillatte mønsterdybde for sommerdekk er i grunn positivt. Etter dette anbefaler vi å bytte dekk, fordi egenskapene, spesielt på våt vei, vil være vesentlig dårligere, sier han.

Knudsen trekker frem at det er verre at mange svarer ”vet ikke” på spørsmålet om minste tillatte mønsterdybde. Hele 30 prosent av de spurte over 65 år svarte dette når det gjaldt vinterdekk og 22 prosent visste ikke hva som var minste tillatte mønsterdybde for sommerdekk.

"Alle" gjør det – kan fort koste deg lappen

Skremt over de yngste

– Selv om mange i denne aldersgruppen får hjelp fra familie eller dekkverksteder er det viktig at de vet hva som er trygt å bruke. Alle bilførere er ansvarlige for at bilen er i forsvarlig stand, sier Knudsen.

Selv om det er flere eldre som svarer feil eller ikke vet, er Knudsen imidlertid minst like skremt av de yngre bilførerne. Mer enn 15 prosent av de spurte i aldersgruppen 18-29 år trodde minste tillatte mønsterdybde på vinterdekk var 1,6 millimeter. I tillegg svarte hver fjerde at de ikke visste hva loven sier om mønsterdybde på verken sommer- eller vinterdekk.

Denne bruktbilfellen kan koste deg mange tusenlapper

Ekstra bremselengde

– Å kjøre med så slitte vinterdekk er rett og slett livsfarlig. Det er skremmende at såpass mange ikke vet hva som er minimumskravet, sier han, i en pressemelding.

Continental anbefaler å skifte ut sommerdekkene ved tre millimeter og vinterdekkene fire millimeter på vinterdekkene.

– På vått sommerføre vil du ha cirka to og en halv billengde ekstra bremselengde med dekk som er slitt ned til 1,6 millimeter sammenlignet med nye dekk. Ved tre millimeter vil forskjellen bare være litt over én billengde, og det kan være avgjørende i en kritisk situasjon, avslutter Knudsen.

Dumt å lure seg selv

Brooms bilekspert Benny Christensen er også blant dem som anbefaler å skifte før man er helt nede på det lovpålagte kravet:

– I min tid i bilbransjen opplevde jeg dessverre mange kunder som var temmelig bevisstløse på dette. De bare la om dekkene og kjørte – uten å sjekke. Det er også ganske mange som kjører rundt med skjevslitte dekk. Husk: Da må du måle der dekket er mest slitt.

– Og det er veldig, veldig dumt å lure seg selv på dette. Det hjelper ikke å ha en moderne og sikker bil med trygge kjøreegenskaper, hvis dekkene ikke er gode nok. Jeg synes personlig at tre millimeter er i minste laget og oppfordrer folk å skifte før dette. Og ikke minst: Husk at dekk også er ferskvare. Mer enn fire-fem sesonger bør du ikke bruke dem, avslutter Benny.

Visste du dette? Også dekkene dine har datostempling

Volvo skal slippe bilene løs, se mer i videoen under: