FORSVINNER: Flere Tine-produkter kastes ut fra Kiwi.
FORSVINNER: Flere Tine-produkter kastes ut fra Kiwi. Foto: Berit Roald / NTB Scanpix

Tine-produkter er kastet ut av Kiwi

Norgesgruppen har sluttet å selge Tine lettmelk med 1,5 liter, etter at de fikk et bedre tilbud fra Q-meieriene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kiwi, som er eid av Norgesgruppen, har kvittet seg med flere produkter fra Tine.

Det var Nettavisen som først omtalte saken.

Endringen skjedde i februar.

– Når det gjelder melk er det én størrelse som er byttet ut med Q-meieriene, fordi vi fikk et bedre tilbud fra dem, sier kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Arvin, til TV 2.

Tines kartong med halvannen liter lettmelk er det som ikke lenger er å finne hos Kiwi. Noe annet som er borte er Tine kremfløte 0,6 liter.

– Tine er en viktig leverandør og fortsatt den største leverandøren for oss. Men det har skjedd store ting innenfor norske meierier. Med Røros-meieriene og Q-meieriene har det blitt økt konkurranse, som vi ønsker i alle varegrupper. Det blir mer produktutvikling og mer innovasjon, og det kommer kundene til gode, sier Arvin.

Kommunikasjonssjefen sier melken er billigere for kunden som følge av melkekonkurransen.

Konserndirektør i Norgesgruppen, Per Roskifte, skylder blant annet på plassmangel når han forklarer hvorfor produktene kuttes ut.

– Av plasshensyn kan vi ikke ha alle produkter fra alle leverandører inne. Vi valgte å bytte ut 1,75 liter lettmelk, fordi vi fikk et bedre tilbud fra Q-meieriene. Totalt har vi økt salg på melk til stor glede for våre leverandører, sier Roskifte til Nettavisen.

Produktene som skal forsvinne fra Kiwi betyr flere hundre millioner kroner i omsetning.

– Tines lettmelk er det eneste melkeproduktet som har hatt vekst i norsk dagligvare de senere årene, som del av økt forbruk av lettere melk. Hvorfor Kiwi valgte å ta ut denne artikkelen må nesten kjeden selv svare for, skriver kommunikasjonsdirektør Lars Galtung i Tine i en e-post til Nettavisen.