Se hva som skjer – like før det smeller

Bilene blir stadig mer avanserte. Se video:

Mercedes har i lang tid brukt store ressurser på å utvikle ny sikkerhetsteknologi. Nå har vi testet ut hvordan dette fungerer i praksis, på lukket bane i Tyskland. 
Mercedes har i lang tid brukt store ressurser på å utvikle ny sikkerhetsteknologi. Nå har vi testet ut hvordan dette fungerer i praksis, på lukket bane i Tyskland. 

Når Mercedes lanserer ny utgave av toppmodellen S-Klasse, er det kanskje ingen overraskelse at sikkerhet nok en gang er i høysetet.

Gjennom flere tiår har S-Klasse løftet sikkerhetsnivået, både hos Mercedes og bilbransjen generelt. I facelift-versjonen av flaggskipet har bilen fått ytterligere forbedringer når det kommer til nettopp dette.

Kort oppsummert er dagens S-Klasse en av verdens absolutt tryggeste biler.

Testet på lukket bane

Blant mange endringer på den nye versjonen, er forbedret kamera- og radarsystemer. Noe som naturligvis spiller en sentral rolle i forhold til bilens sikkerhetsutstyr.

Under lanseringen av bilen i Sveits tidligere i sommer, fikk vi bli med og teste noe av teknologien i praksis, på lukket bane. Systemene er så mange, at vi denne gangen velger å konsentrere oss om noen utvalgte:

Legg merke til at det ikke er noen hender på rattet. Her sørger bilens aktive styring for at fotgjengeren overlever 'spaserturen', selv om sjåføren ikke er oppmerksom.
Legg merke til at det ikke er noen hender på rattet. Her sørger bilens aktive styring for at fotgjengeren overlever "spaserturen", selv om sjåføren ikke er oppmerksom.

1) Autonom kjøring

Eller autopilot som mange liker å kalle det. På Mercedes-språket heter det DISTRONIC Active Proximity Control og Active Steer Assist. Dette er kraftig forbedret i nye S-Klasse, noe vi merker stor forskjell på kontra utgående modell.

Nå føles det mye tryggere å la bilen kjøre helt av seg selv. Det skal dog understrekes at dette kun er en assistanse.

På motorveien fungerer «autopiloten» veldig bra. Bilen passer hele tiden på medtrafikanter og tilpasser seg trafikkbildet. Systemet fungerer faktisk i hastigheter helt opp til 210 km/t. Her gasser, bremser og styrer bilen helt av seg selv.

I tillegg bytter bilen fil på motorveien for deg. Alt du trenger å gjøre er å sette på blinklys i ønsket retning, så sjekker bilen blindsoner og bytter hvis klart.

Bilen varsler også om fotgjengere som er nære veien.
Bilen varsler også om fotgjengere som er nære veien.

Også i bybildet, som innebærer køkjøring, fungerer DISTRONIC Active Proximity Control bra.

Underveis i testperioden dukker det opp en hindring i veibanen. Vi kjører i cirka 60 km/t med «autopilot» aktivert. I det bilene foran oss svinger unna en hindring, og må over i motsatt kjørefelt, forbereder vi oss på å ta over kjøringen selv. Men jammen klarer ikke systemet jobben utmerket! Bilen svinger automatisk unna hindringen, og følger bilene foran. Vi gjør ingenting.

Dette er bare et av mange eksempler på hvordan den autonome teknikken har blitt forbedret på nye S-Klasse.

Se hvordan det fungerer her:

Slik skal de revolusjonere billysene

2) Aktiv bremseassistent

Et annet viktig utstyr, som vi måtte på lukket bane for å teste, er Active Brake Assist – med krysningsfunksjon. Det fungerer rett og slett så enkelt som at bilen stopper automatisk hvis det dukker opp en hindring i veien.

Systemet fungerer både når cruisekontroll er aktivert, samt når du kjører selv og er uoppmerksom. I tillegg registrerer det både forankjørende biler og kryssende trafikk.

Det vil si: Dersom det oppstår en bråstopp foran deg, vil bilen først varsle deg om fare. Om ingenting skjer, kartlegger bilen området rundt og bremser automatisk. Men ikke nok med det…

I stedet for å stoppe fortest mulig, bremser bilen rolig til å begynne med, for så å bråstoppe bare noen centimeter fra bilen foran. På den måten gir du trafikken bak også mulighet til å bremse for hindringen.

Vi fikk selv oppleve dette flere ganger på lukket bane. De første gangene var vi nesten sikker på at bilen ikke ville klare å stoppe i tide, men nøyaktige kalkuleringer fra radarer og kamera gjorde jobben på imponerende godt vis.

Se hvordan bilen stopper centimeter unna hindringen i videoen under:

Enda mer imponerende er hvordan bilen klarer å unngå frontkollisjon, dersom det kommer en bil rett fra siden. Eksempelvis dersom noen bryter vikeplikten.

Også i denne situasjonen vil bilen kalkulere fart og avstand, og bremse akkurat i tide for å unngå kollisjon.

Du kan se øvelsen i videoen under:

Nå kan bilen "se" elgen lenge før deg

3) Aktiv styreassistent

Active Steer Assist, som er aktiv når du kjører autonomt, gjør mer enn å holde bilen innenfor veimerkingen.

Dersom det oppstår en faresituasjon, og du bestemmer deg for å svinge unna, har systemet allerede registeret faren, ved hjelp av radar og kamera. Dermed vil bilen automatisk styre unna hindringen i veien, dersom du som sjåfør nøler eller er for treg i reaksjonen.

Også dette testet vi ut på Mercedes sin bane i Tyskland. Faren er simulert ved en fotgjenger stående midt i veien. Når bilen registrerer at du er i ferd med å svinge unna, vil den hjelpe deg slik at du helt sikkert unngår å treffe hinderet.

Se hvordan det fungerer her:

Eksklusivt: Her avsløres en av høstens store Norges-nyheter

Bilen lukker ørene dine

Dette er bare en brøkdel av sikkerhetsutstyret S-Klasse er utstyrt med.

Mercedes har stort fokus på hva som skjer før en potensiell ulykke, men dersom uhellet skulle skje, er det også en rekke teknologier som spiller inn, for å gjøre eventuelle skader minst mulig:

  • Beltene i bilen strammes.
  • Vinduene lukkes. Dersom airbagene går av, åpnes vinduene igjen for å lufte ut kruttrøyk.
  • Det spilles av en høyfrekvent tone, som får musklene i øret til å lukke seg. Dette skjer rett før airbagene utløses. Hensikten er å redde hørselen mot smellet under kollisjon.
  • Sidestøtten i setene blåses opp, for å bevege personen bort fra bilens side, dersom det oppstår kollisjon fra siden.
  • Bilen låser opp dørene, setter på varselblink og lagrer posisjon som kan videresendes til nødetater.
  • Aktivt panser: Dersom det registreres påkjørsel av myke trafikkanter heves panseret i bakkant. Dette for at panseret skal få bedre plass til å deformeres og derigjennom gi en «mykere landing» for den som blir truffet av bilen. Panseret heves via spente fjærer eller en pyroladning, slik som på nye S-Klasse.

Flere av disse funksjonene hører innunder Mercedes sin PRE-SAFE-teknologi. Vi i Broom har tidligere skrevet om hvordan PRE-SAFE Sound fungerer i praksis. Det kan du lese mer om her.

Blant de 6.500 nye komponentene på S-Klasse, finner vi blant annet nye lykter og frontfangere.  
Blant de 6.500 nye komponentene på S-Klasse, finner vi blant annet nye lykter og frontfangere.  

Full test av nye S-Klasse finner du her.