Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Kjøpte meg ny Passat GTE for ett år siden.

En ting som irriterer meg er intervallene på oljeservicen. Med mitt normale kjøremønster er ca. 65 prosent uten at bensinmotoren går. Når en slipper gasspedalen på en GTE, så stopper motoren (dette visste du sikkert).

Jeg lader både på hjemme og på jobb. Den lengste veien jeg har til jobb kjører jeg 40-45 kilometer på strøm og 35-45 kilometer med fossilt drivstoff. Den korteste veien går bare på strøm. Til butikk og andre småærend er det også bare på strøm.

Intervallet er på 15.000 kilometer men denne tar ikke hensyn til om en har kjørt på strøm, kun kilometerne på hjulene. Bensinmotoren har bare gått 5.250 kilometer siden forrige oljeservice og det har gått bare seks måneder (mars til september). Jeg kunne egentlig kjørt minst det dobbelte.

Jeg har prøvd å ta dette opp med min forhandler og fikk et par rare forklaringer på dette. De er tydeligvis ikke vant med at kundene deres har greie på den slags. VW forklarer dette med at en hybrid ikke kommer opp i nok temperatur på motoren til å få vekk kondensen i oljen.

Men i en slik motor er det snakk om minimalt med kondens og en skal ikke kjøre mange kilometerne før den er oppe i normal driftstemperatur.

Her har tydelig VW satt et par feil parameter, men det sitter langt inne å innrømme dette. Hva mener du om saken?

Benny svarer:

Heisann! Dette er et veldig relevant og aktuelt spørsmål som gjelder for både din VW Passat GTE og VW Golf GTE . Det virker på det du beskriver også som om du klarer å få maksimalt ut av nettopp en ladbar hybrid og at du slik sparer både miljøet og penger. Det er veldig bra!

Det er riktig som du sier at de ladbare hybridene fra VW ikke klarer å "se / beregne" om bilen har kjørt på elmotor eller bensinmotor. Derfor kan det bli litt unøyaktig her.

Det som nok er en del av forklaringen er at GTE-modellene heller ikke har Long-life serviceprogrammet som de fleste andre VW-modeller har, og dermed krever noe hyppigere servicer enn de andre modellene. Til gjengjeld er disse servicene billigere.

Bilen teller med det antall kilometer og antall kaldstarter, samt start-stopp og beregner serviceintervallene ut fra dette.

Her forekommer det selvfølgelig til dels store variasjoner fra bilbruker, til bilbruker. Alt etter kjøremønster og bilbruk. VW har jo ikke mulighet til å beregne hver brukers servicebehov og må sette opp et generelt serviceprogram for sine kunder.

Les også: Dette kan løse et dyrt problem

Smart å følge å følge anbefalingene

Dette gjør det enklere for de kundene som ikke er så årvåkne på dette som det du er – og det er nok de fleste. Samt at det gjør det enklere for verkstedene å håndtere servicelogistikken. Så slik må det nok være, selv om det i ditt tilfelle slår litt uheldig ut.

Nå det gjelder kondens i oljen så er nok dette et like stort, eller lite, problem på GTE-modellene som på de andre bilene. Ikke det at jeg tror oljen din er "slitt" etter bare drøy 5.000 kjørte kilometer, men på en bil med nybilgaranti, slik som du har, ville jeg nok allikevel valgt å følge bilens og forhandlerens anbefalinger på serviceintervall.

På den måten så slipper man i alle fall diskusjoner om manglende service ved eventuelle garanti og reklamasjoner som er relatert til dette.

Så mitt råd fra meg blir å følge dette, selv om det kanskje strengt tatt ikke er helt nødvendig. Så får vi håpe at VW klarer å komme opp med et med rettferdig og riktig serviceprogram på de ladbare hybridene etter hvert.

Ønsker deg lykke til videre med fin bil.

Les også: Oljeskift – du sparer mye på å gjøre det selv

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Video: Denne VW-nyheten kan bli tøff for konkurrentene