Se hva Sebastian kom over på ferien sin
På bilfeie gjennom Europa – da de gjorde en scoop!
Spionbilder! Det er noe fascinerende med biler som er foliert med kamuflasje for at minst mulig av design og detaljer skal avsløres før bilen skal avdukes offisielt.
Men de må jo testes før de kan serveres til kjøpere verden over. Og da er det nesten ikke noe annen utvei enn å ta de mer på tur.
Det er ikke uvanlig at de dukker opp i Norge heller, gjerne på vei nordover til nord-Sverige eller nord-Norge for å prøve seg i kaldt klima. Spania og Italia er heller ikke uvanlig land å avlegge besøk under slik testing.
Og det var i Italia at Sebastian Ellefsen (24), samboer og et vennepar plutselig så Audien på testtur i San Remo i Italia.
Denne SUV-en skal bli starten på en stor offensiv
Sperret opp øynene
– Jeg er selv langt over middels bilinteressert, og kjører Audi privat. Så da jeg så nye Audi A8, en RS6 og en RS4 i følge, og den kamuflerte SUVen, sperret jeg øyene opp, forteller sørlendingen.
Heldigvis fikk han både knipset noen bilder og filmet testbilen.
– Den stod stille på tomgang noen minutter, før den kjørte avgårde. Det var store antenner på alle følgebilene, så det var en slags testkjøring. Jeg tror må være den nye SUVen Q8 under kamuflasjen, forteller Ellersen.
Det er vi enige med han i. Ut ifra bildene, ser det veldig likt ut som konseptbilen Audi har vist tidligere. Vi så konseptbilen i Geneve tidligere i år.
Dette er den smarteste SUV på markedet
Perfekt for Norge
Her er designet litt mer karakteristisk enn mange av de nye modellene, og aerodynamiske detaljer både foran og bak er en fremtredende del av conceptet.
Etter bildene å dømme, blir mye av designet tatt med i produksjonsmodellen. Det er lovende!
I tillegg tyder mye på at den får en spennende og effektiv drivlinje med en 3-liters sekssylindret bensinmotor, kombinert med hybrid drivlinje.
Denne skal gi oss det beste fra to verdner
Sterk motor
For første gang kombinerer Audi en 450 hesters 3,0 TFSI sekssylindret motor med elektrisk drevet kompressor og et hybridsystem for regenerering. Generatoren er plassert mellom veivakselen og girkassen. Den kan også arbeide i motsatt retning – og dermed fungere som en elmotor.
Når forbrenningsmotoren og elmotoren brukes samtidig, vil den elektriske motoren ha ytterligere 20 kW i effekt og ekstra dreiemoment på 170 Nm - noe som gir et totalt dreiemoment på 700 Nm. Resultatet er rask akselerasjon uavhengig av hastighet eller turtall.
Les mer om den spennende SUV-nyheten her
Eier lekker Audi
– Jeg har aldri opplevd å se en slik kamuflert bil i virkeligheten før, så det var litt kult. Ettersom jeg er såpass interessert, legger jeg merke til det hvis det er noe spesielt, fortsetter scoop-fotografen, som selv kjører en A5 i gun metal-lakk.
Nå bærer turen for det norske reisefølget på skikkelig roadrip nordover. Rundt 4.000 kilometer har de lagt bak seg ved retur til Kristiansand.
– Først kjørte vi ned til Hellas og er nå på vei tilbake. Vi er nå kommet til Sanremo i Italia og skal videre til Monaco. Etter det skal vi ta tog til Tyskland med bilene på egen vogn. Så går turen fra Tyskland, gjennom Danmark og til Kristiansand.
Dette er roadtrip det står respekt av, folkens. Vi ønsker følget god tur, og hører gjerne fra dere igjen, om dere snubler over flere testbiler på tur!