Hvorfor akkurat denne?

Det er ikke nødvendigvis slik at den råeste, raskeste og den med flest hestekrefter under panseret, er klassens «beste» bil.

Jeg husker fremdeles mottakelsen da Ford lanserte siste generasjon Focus RS. Endelig fikk den firehjulstrekk. Men da er det jo ikke så lett å sladde? Nei, derfor klinket Ford til med en magisk knapp, hvor du kan aktivere Drift Mode. Det vil si at alle kreftene flytter seg til bakhjulene.

Mottakelsen var svært god, og jeg har siden de første bildene av bilen ble sluppet, drømt om å kjøre den. Nå har det gått to år, og jeg har endelig fått mulighet til å teste det mange mener er klassens morsomste bil! Startpris på 642.000 kroner høres kanskje mye ut for en såpass kompakt bil, men her betaler du naturligvis for motoren!

Førsteinntrykk

Jeg er virkelig spent på hvordan Focus RS oppleves bak rattet. Inntil nå er inntrykkene kun basert på kolleger, og Youtube.

Bare det å få lov til å gire manuelt igjen er en glede. De aller fleste nybiler i dag er jo utstyrt med automat.

Du bør tåle noen blikk når du kjører rundt i denne. 
Du bør tåle noen blikk når du kjører rundt i denne. 

Noe førsteinntrykk av bilen er ikke vanskelig å danne seg. Først og fremst lyser den opp hele parkeringsplassen, i den karakteristiske blåfargen. Når jeg i tillegg starter bølla, som faktisk står inne i et telt, er det nok til å få værhårene jeg ikke har til å reise seg. For en særegen og sprakende lyd!

Test 2016 Ford Mustang cabriolet: Her kan du virkelig nyte sommeren

Design

For å gå rett på sak syns jeg eksteriøret ser skikkelig bra ut. Helt klart en av de fineste og tøffeste bilene i klassen. Linjene er velproporsjonert, og med akkurat mange nok RS-detaljer, holder det til å få frem ”WOW-et” når du ser på den.

Noen diskret bil er det ikke, spesielt når Nitrous Blue er krysset av på bestillingsskjemaet. Men bilen kler fargen bra, jeg tror grå hadde blitt kjedelig selv om RS-detaljene veier opp.

Aggressive linjer gjør frontpartiet til en fryd å se på. 
Aggressive linjer gjør frontpartiet til en fryd å se på. 

Gjennomgående i designet er at bilen fremstår skikkelig sinna, spesielt frontpartiet. Men det er bak vi finner de aller frekkeste detaljene. I tillegg til en solid hekkspoiler, har bilen fått en stor diffusor hvor det gjemmer seg to trill runde eksosrør. Gjett om de leverer lyd fra seg!

På innsiden er det dog ikke like spektakulært. Et eget panel med blant annet turbotrykk avslører imidlertid at det ikke er en vanlig Focus fra Avis eller Europcar.

Det bekrefter også sportssetene, som har uvanlig få justeringsmuligheter. Men det liker vi! Her bærer assosiasjonene til motorsport med en gang. I forhold til mitt fastmonterte sete i crosskarten, er jo dette rene luksusen.

  • Design eksteriør: 10/10
  • Design interiør: 6/10

Her får du helt ny Mustang med 1.200 hk (!) – til 425.000 kr!

Kjøreglede

Det er på veien Focus RS blomstrer. Bilen overgår helt klart forventet underholdningsfaktor. Når det er sagt, er det en bil du må bli litt kjent med. Så fort det er unnagjort, skjønner du at bor ultrasportslige gener i den.

Understellet er virkelig tight og stivt satt opp, selv i normal modus. Putter du den i sport er det nyrebelte som gjelder, men fytti katta som det sitter i svingene! Selv i Drift Mode er det vanskelig å provosere den, på tør asfalt vel og merke.

Bak rattet er det veldig Ford... Litt kjedelig og mye harde materialer, men det gjør ingenting da kjøregleden overveier det meste! Rent funksjonelt fungerer det for øvrig veldig bra. 
Bak rattet er det veldig Ford... Litt kjedelig og mye harde materialer, men det gjør ingenting da kjøregleden overveier det meste! Rent funksjonelt fungerer det for øvrig veldig bra. 

Med et mildt sagt sportslig oppsett, meget presis styring og en herlig motor, skaper det himmelske minutter og timer bak rattet. Det hele toppes med 6-trinns manuell girkasse. Igjen bærer det assosiasjoner til motorsport, noe som hvertfall får frem gliset i meg. Spesielt når du treffer girene 100 prosent.

Focus RS er det man kan kalle en skikkelig kjøremaskin – for den må kjøres! Også må man inngå et kompromiss om noe redusert komfort. Til gjengjeld får du en av klassens mest kjøreglade biler – rett og slett.

  • Kjøreglede: 10/10

Test 2016 Ford Focus RS: Denne er rett og slett herlig kompromissløs

Motor og lyd

Maskineriet er ikke så stort som det høres ut. Under panseret har Ford montert sin prisvinnende EcoBoost-motor på 2,3 liter. Den lille rakkeren yter 350 hk og hele 470 Nm med overboost.

Det er nok til å flytte blåbæret fra stillestående til 100 km/t på ganske nøyaktig 4,7 sekunder. Tross vanvittige prestasjoner er det ikke nok til å matche konkurrenter som Audi RS 3 og Mercedes-AMG A 45.

Er det en bil som fortjener denne fargekombinasjonen, så er det denne! Veldig tøft. 
Er det en bil som fortjener denne fargekombinasjonen, så er det denne! Veldig tøft. 

Men det betyr ikke at bilen er noe mindre underholdende av den grunn – tvert i mot! Motoren er utrolig effektiv, og har akkurat så mye krefter at du klarer å unytte mye av dem før fartsgrensen setter en stopper.

350 hk går styggfort, la det ikke være noen tvil om det! Lyden fra de grove pottene bak er også et høydepunkt. Den er ikke like vulgær og sprakende som hos Audi og Mercedes, men har likevel et særpreg ved seg.

Mellom girskiftene følger også et aldri så lite smell! Det er moro for både store og små.

  • Motor: 8/10
  • Lyd: 8/10

Evald kjører nye Ford Focus RS - som taxi!

Bak dette trynet finner vi en illsint rekkefirer som leverer 350 hk. I motsatt ende pumpes det ut solide mengder med både høyt- og lavfrekvente toner. 
Bak dette trynet finner vi en illsint rekkefirer som leverer 350 hk. I motsatt ende pumpes det ut solide mengder med både høyt- og lavfrekvente toner. 

Totalopplevelse

Ford Focus RS skiller seg ut i mengden. Det er det ingen tvil om. Interiørt er det mye hardplast, det støyer en del, men det underbygger bare motorsport DNA-et som bor i den.

Vi liker også at Ford beholder manuell kasse, og ikke minst har en egen drifte-knapp. Hvor moro er ikke det på vei opp til hytta på vinteren?

Ford Focus RS

  • Motor: 2,3 liter, turbo, bensin
  • Effekt: 350 hk / 470 Nm
  • Forbruk: 0,77 l/mil
  • 0-100 km/t: 4,7 sek.
  • Toppfart: 266 km/t
  • Bagasjerom: 260 liter
  • Startpris: 642.000 kroner

Opplevd kvalitet er ikke helt på linje med andre konkurrenter fra Tyskland. Samtidig har Focus RS flere kvaliteter de ikke kan tilby.

Når bilen i tillegg ser svært bra ut, er dette en bil du fort blir hekta på. Men viktigst av alt: Den leverer en kjøreopplevelse du sent vil glemme.

Under kan du se video av Focus RS, og ikke minst høre lyden:

Går som et uvær – men pass på før du kjøper