Se hva BMW har funnet på nå!

Lager spesialmodeller av SUV-verstingene.

BMW vet hvordan de skal få hente ut litt ekstra eksklusivitet og øke driftsmarginene enda litt mer. Nå gjør de det med to nye spesialmodeller: X5M og X6M edition Black Fire.
BMW vet hvordan de skal få hente ut litt ekstra eksklusivitet og øke driftsmarginene enda litt mer. Nå gjør de det med to nye spesialmodeller: X5M og X6M edition Black Fire.

BMW X5M og X6M er to av bilverdens sprekeste SUVer. Begge har V8-motor som yter 575 hk. Det gjør det mulig å ta sprintøvelsen fra stillestående til 100 km/t på bare 4,2 sekunder.

Prisen er rundt 2 millioner kroner for disse bilene – før du har lagt til en passende mengde ekstrautstyr.

Men hva gjør du for de kundene som fortsatt synes det blir litt for kjedelig – og som ønsker å ha noe enda mer eksklusivt? Jo, du lager naturligvis spesialmodeller, og sikrer enda mer penger i kassa i tillegg. Vinn-vinn!

Her er SUVene som kjører fra de meste

Mer vanlig å være uvanlig

Dette er et grep som vi ser stadig oftere i bilbransjen, det er spesialmodeller, jubileumsutgaver og first editions i alle mulige varianter. BMW er naturligvis ikke noe annerledes.

Derfor kommer de fra august med spesialmodellene X5M og X6M Black Fire. Du skal være litt over middels kjent med BMW for å se forskjellen på utsiden, men på innsiden er det tatt litt mer vågale grep ...

Da Stjernekua fikk en smak av livet som fotball-proffer

Her er de – mørke og 'skumle' – BMW X5M og X6M edition Black Fire.
Her er de – mørke og "skumle" – BMW X5M og X6M edition Black Fire.

Detaljer

Som navnet indikerer, er fargen sort sentral her. Bilene får en helt spesiell lakkfarge som heter Sapphire Black Metallic, sort grill med doble riller og 21" sorte felger.

Speilhusene er i karbon, og tanken med det er å vise tilknytningen til motorsport og understreke fokus på å redusere vekt.

Totalinntrykket av disse grepene er at Black Fire-bilene ser enda mer sporty og "sinte" ut enn originalen.

SUV for storfamilien - nå er den billig

På innsiden er det rødt og svart som gjelder. 
På innsiden er det rødt og svart som gjelder. 

Mer på innsiden

Likevel er det kanskje på innsiden at det har skjedd mest. Det er helelektriske M-seter i det mest kostbare Merino-skinnet, i fargene sort og rød.

Rødfargen går også igjen i dashbordet og midtkonsollen som også er trukket i skinn – samt kontrastsømmene rundt om i interiøret ellers.

Taktrekket er sort, listene er i pianolakk – og på høyre side av dashbordet er det en godt synlig Black Fire-logo.

Vil du ha mer, kan du be om sportsrattet i alcantara med motorsport-inspirert blåmerke på toppen. Det koster ikke noe mer enn standard multifunksjonsratt i skinn.

Sort grill og 21' felger hører med i pakken.
Sort grill og 21" felger hører med i pakken.

Motor

Under panseret har ikke BMW funnet noen grunn til å endre på noe. Ei heller bremsene.

Motoren er koblet til en åttetrinns Steptronic automatgir, og kreftene sendes, som vanlig, med prioritet til bakhjulene.

Akkurat som de andre M-modellene til BMW har du et raust kraftoverskudd.

Hva prisene blir for de nye spesialmodellene vites enn så lenge ikke. Men vi kan trygt anslå at det blir kostbart, og vil bidra til å bedre driftsmarginene til den tyske premiumprodusenten ytterligere...

Har du penger, har du mulighet til å skaffe deg en av disse - og samtidig skille deg lit tut fra de 'vanlige' X5M og X6M-modellene i nabolaget.
Har du penger, har du mulighet til å skaffe deg en av disse - og samtidig skille deg lit tut fra de "vanlige" X5M og X6M-modellene i nabolaget.

Hvis du vil ha en X5 som skiller seg enda mer ut ...