Her er den – riktignok godt kamuflert med folie – nye BMW M5. Nå skal den slå tilbake mot Audi RS6 og Mercedes E 63 AMG – med rundt 600 hk og firehjulsdrift. Men BMW har ikke glemte alle som elsker ren bakhjulsdrift heller ...
Her er den – riktignok godt kamuflert med folie – nye BMW M5. Nå skal den slå tilbake mot Audi RS6 og Mercedes E 63 AMG – med rundt 600 hk og firehjulsdrift. Men BMW har ikke glemte alle som elsker ren bakhjulsdrift heller ...

Én ting vil BMW-fansen elske med denne bilen

Tidenes råeste M5 er prøvekjørt allerede.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det nærmer seg fort premiere for den nyeste genrasjonen av BMW M5. Dette er en modell som har lange og stolte tradisjoner blant bilentusiaster verden over.

Men de siste årene har München-verstingen måtte finne seg i å bli frakjørt av begge de to største rivalene i lyskryssduellene: Audi RS6 og Mercedes E 63 AMG. Begge har firehjulsdrift og begge er raskere fra 0-100 km/t enn den utgående M5en.

Men nå slår BMW tilbake. Hardt! Den nye har fortsatt en 4,4-liters V8-er under panseret, men nå yter den rundt 600 hk. 0-100 km/t er lovet å gå på under 3,5 sekunder.

Dette kaller vi heftig stasjonsvogn

Prøvekjørt

Våre kolleger i tyske Auto, motor & sport (AMS) har fått anledning til å teste bilen allerede. Riktignok dekket til med kamuflasje både utvendig og innvendig, siden bilen ikke er vist offisielt enda.

Men det som betyr mest er naturligvis hvordan den er å kjøre. Og det har AMS virkelig fått et innblikk i. På bane!

Det mest revolusjonerende med nye M5, er at den får firehjulsdrift. I utgangspunktet er det gull verdt for å utnyttet de enorme kreftene i denne bilen, skriver AMS.

I tillegg kommer det til å gjøre bilen langt mer anvennelig på norske vinterveier.

Brukt BMW M5: Nå begynner den å bli billig

Spesiell knapp

Dagens generasjon av BMW M5 må trygt kunne sies å være en råtass, den også. Men den nye blir betydelig hvassere ...
Dagens generasjon av BMW M5 må trygt kunne sies å være en råtass, den også. Men den nye blir betydelig hvassere ...

Men de som elsker BMW tenker gjerne at de helst skulle hatt bakhjulsdrift når de skal ha det moro. Og akkurat det har BMW tenkt selv også. Derfor er det en knapp du kan trykke som sender alle kreftene til bakdekkene. Old school!

Resultatet av dette er ifølge testen i AMS svært imponerende. De lovpriser det nye systemet, 8-trinns automatgirkassen, den elektroniske styringen og den aktive bakdifferensialen.

– Vi bare elsker den nye, bakhjulsdrevne M5-en, konlkuderer de.

Test BMW M5: Møtet med en helt som nesten går galt!

Klar i 2018

Vi har tenkt å finne ut mer om dette selv, naturligvis. Bilen er ventet på markedet i starten av 2018 – og får verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt til høsten.

Før den treffer markedet håper vi naturligvis å ha fått anledning til å kjøre den selv.

Men de første testene indikerer altså at denne verstingen har fått betydelig mer fartsressurser, mer krefter og et ekstra sett hjul som bidrar til å plante kreftene i bakken.

Det er vel lov å si at vi er litt utålmodige på å få hendene på denne bilen selv ...

Han feirer 17. mai med 560 hestekrefter