Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det har vært svært spennende. Vi har kjørt offroad med bilene, rett til himmels og rett ned igjen. Landskapet her tar jo helt pusten fra deg. Det er veldig flott med fjordene, fjellene og snøen, sier Wolfgang Rudschies i fra det tyske bilmagasinet ADAC Motorwelt.

Biljournalisten har stoppet for å nyte naturen i Trollstigen etter at han tidligere på dagen ble flydd inn til Molde med chartret fly. Her fikk han og tyske bransjekolleger utlevert en Range Rover Velar for testing.

Flyr inn journalister
Her er reiseruta plottet inn på navigasjonen, og ender opp på lukseriøse Storfjord hotell i Skodje kommune på Sunnmøre.

Biljournalist Wolfgang Rudschies i Adac Motorwelt er veldig begeistret for norsk natur.
Biljournalist Wolfgang Rudschies i Adac Motorwelt er veldig begeistret for norsk natur. Foto: Kristian Haug Hansen/TV 2

– Hver dag de neste fire ukene skal over 300 journalister flys inn til Møre og Romsdal for å teste bilene og oppleve vakker natur på Nordvestlandet, bekrefter reiselivssjef Tom Anker Skrede i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre overfor TV 2.

Den storstilte lanseringen til Jaguar Land Rover har vært planlagt i lang tid, og omgitt med et hemmelig slør. Alle involverte samarbeidspartnere i Norge har fått munnkurv av den britiske bilprodusenten.

– Informasjonen TV 2 etterspør vil bli gitt på en pressekonferanse i morgen, skriver Matt Skelton som er global PR-sjef i Jaguar Land Rover.

Kortesjen som tester den nye Range Roveren har stanset på Trollstigen. Hver dag i fire uker skal nye biljournalister fra hele verden flys inn til Møre og Romsdal for å teste den nye modellen.
Kortesjen som tester den nye Range Roveren har stanset på Trollstigen. Hver dag i fire uker skal nye biljournalister fra hele verden flys inn til Møre og Romsdal for å teste den nye modellen. Foto: Kristian Haug Hansen/TV 2




Skaper verdier
Men den lokale reiselivsnæringa snakker gjerne om ringvirkningene av en slik internasjonal lansering.

– Dette arrangementet her har en verdiskapningen på mellom 35 og 40 millioner kroner fordelt på 30 dager. Det er klart dette har mye å si for de lokale bedriftene som leverer overnatting, bespisning, transport, drivstoff og alle andre som bidrar til arrangementet, sier Tom Anker Skrede.

De har gjennom Norway Convention Bureau jobbet aktivt for å få denne og fremtidige lanseringer til Norge, og Møre og Romsdal.

Reiselivssjef Tom Anker Skrede. Foto: Destinasjon Ålesund & Sunnmøre.
Reiselivssjef Tom Anker Skrede. Foto: Destinasjon Ålesund & Sunnmøre.

– Det er et segment med et veldig stort potesiale der de som kommer hit i snitt legger igjen mye mer enn det man ser ved vanlig turistme. Vi ser at det er et stort potensiale for regionen som er unik i verdenssammenheng, og dette område er godt skapt for slike event. Det ønsker vi å jobbe mer med internasjonalt og nasjonalt, sier reiselivssjef Tom Anke Skrede.