Nå vurderer de å legge ned dieselmotoren

Porsche satser i stedet store midler på el.

Det er ikke sikkert det kommer noen ny generasjon dieselmotor fra Porsche. I stedet satser de på utvikling av elektriske drivlinjer.
Det er ikke sikkert det kommer noen ny generasjon dieselmotor fra Porsche. I stedet satser de på utvikling av elektriske drivlinjer.

Det er ikke så mange år siden elbil var forbeholdt de spesielt interesserte. Da var bilene knøttsmå og rekkevidden på linje med en segway.

Utviklingen har virkelig fått fart på seg de siste årene. Tesla Model S var et vendepunkt for mange, og siden da har stadig flere produsenter utviklet sine egne elektriske alternativer.

Denne trenden ser vi også hos sportsbil-produsentene. Det er Porsche et godt eksempel på, som kommer med sin første serieproduserte el-sportsbil om et par år.

Den kan du lese mer om her

Usikker fremtid for dieselmotoren

I tillegg til en større satsning på el, har ikke dieselmotoren hverken politikere eller miljøet med seg. Flere storbyer i Europa vurderer dessuten dieselforbud, eller i det minste kraftige restriksjoner.

I september i år kommer en ny utgave av Cayenne – med diesellmotor. Det kan imidlertid bli den siste dieselmodellen fra Porsche. 
I september i år kommer en ny utgave av Cayenne – med diesellmotor. Det kan imidlertid bli den siste dieselmodellen fra Porsche. 

Det er nok mye av grunnen til at Porsche nå vurderer å legge ned dieselmotoren helt. Mot slutten av 2010-tallet skal nemlig produsenten vurdere hvorvidt nåværende dieselmotor blir den siste generasjonen – som noen gang blir produsert.

Det sa Porsche-sjef Oliver Blume nylig på en nyhetskonferanse i Stuttgart, ifølge Reuters.

Hva gjør brukt drømme-SUV med lommeboken?

Ny Cayenne med diesel

Det er altså ikke sikkert det kommer noen ny generasjon dieselmotor fra Porsche. De er riktignok ingen stor volumprodusent, med de sender i så fall sterke signaler til markedet.

Når det er sagt skal en ny versjon av SUV-en Cayenne lanseres senere i høst. Den kommer med dieselmotor under panseret. Det kan også være verdt å nevne at om lag 15 prosent av Porsche-salget i dag utgjøres av dieselbiler.

Hvorvidt elkraft erstatter dagens bensin- og dieselmotor er i grunnen ingenting å lure på, heller ikke hos sportsbil-produsentene. Spørsmålet er bare når…

Slik blir den nye Norges-Porschen