Verdenspressen kommer til Norge for å teste luksus-SUV

Dette er bil for de som stiller høye krav.

Range Rover Velar lanseres på det norske markedet 24. august. Men allerede nå er den på visitt i Norge for å bli testet av biljournalister fra hele verden. Illustrasjonsfoto
Range Rover Velar lanseres på det norske markedet 24. august. Men allerede nå er den på visitt i Norge for å bli testet av biljournalister fra hele verden. Illustrasjonsfoto

Det er ikke ofte en internasjonal presselansering av nybil legges til Norge. Men akkurat nå skjer akkurat det. I Ålesund og Molde, langs veier og landskap som virkelig egner seg godt til å teste biler, samles i disse dager motorpressen fra hele verden.

På programmet står testing av den nye luksus-SUVen til Range Rover, nemlig Velar.

Kommer ikke før i august – men her er den i Norge

Mest sporty modellen

Det britiske merket, som nå har indiske eiere, er viden kjent for de solide offroad-egenskapene sine. Den nye modellen inntar imidlertid posisjonen som den mest sporty i Range Rover-familien.

– Velar blir den mest on-road-fokuserte modellen vår. Den bygges i aluminium og deler plattformarkitektur med Jaguar F-PACE, forteller Jacob Moer Aanonsen i Jaguar Land Rover Norge.

Det er ingen tvil om at dette er Range Roger-design. Denne bilen ruver godt i gatebildet.
Det er ingen tvil om at dette er Range Roger-design. Denne bilen ruver godt i gatebildet.

Likevel påpekes det at Velar også skal ha ledende off-road kapasiteter i sitt segment.

Den kan blant annet bestilles med luftfjæring, og kommer standard med Terrain Respons.

Visste du at Range Rover også lager cabriolet? Her er den!

Kostbar

Prisene starter på 847.000 kroner for innstegsmodellen, med 180 hk dieselmotor. Toppmodellen, enn så lenge, er med bensinmotor på 380 hk. Da med en startpris på 1.168.900 kroner.

Totalt er det fem motoraltnerativer fra start, tre med diesel- og to med bensinmotor.

– Vi har en målsetning om å selge rundt 230 biler i Norge i løpet av de første tolv månedene, forteller Moen Aanonsen.

Lansering i Norge er 24. august.

Interiøret domineres av to store skjermer i midtkonsollen. Tøft!
Interiøret domineres av to store skjermer i midtkonsollen. Tøft!

Priser Range Rover Velar

(Automatgir er standard)

250 hk bensin, fra kr 922.900

380 hk bensin, fra kr 1.168.900

180 hk diesel, fra kr 847.900

240 hk diesel, fra kr 922.900

300 hk diesel, fra kr 1.047.900

Range rover Sport: Dette er risikosport på bruktmarkedet

Barskt utseende

Designmessig blir dette helt klart en av de lekreste bilene i klassen. Velar er en sporty og linjelekker SUV, der designet er svært viktig, både utenpå og inni.

Det er umiskjennelig Range Rover, samtidig som de ytterligere understreker det sporty preget minstemann Evoque har fått mye skryt for. Det handler om myke linjer, men samtidig kraftige proporsjoner.

Det samme preget fortsetter innvendig. Her er det to store skjermer i midtkonsollen, og nesten ingen knapper eller brytere. Målsetningen har vært å gjøre det så rent og ryddig som overhodet mulig. På den måten kommer også lekre detaljer og eksklusive materialer best mulig fram. Her setter Velar en ny standard i klassen.

I tillegg til Velar, skal biljournalistene få prøve nye F-Type - coupeen til Jaguar. En bil som kanskje passer enda bedre til de flotte, svingete veiene på Vestlandet ...

Dette blir drømmebil for mange nordmenn